Wednesday, May 24, 2023

 ■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI

BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

( Siri 270)

■■■■■■■■■■■■■■■■■



بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ



Dosa Besar 34 : Berkata-kata yang batil

sambungan.....



Contoh kata2 kebatilan :

====================


Contoh kebatilan dan perkataan kebatilan amat banyak. Kita cuma sebut sebahagiannya.


Contoh 1

========

Mereka mengatakan Allah mempunyai tangan, kaki, mata, duduk, turun, naik seperti manusia. Ini adalah i'tiqad batil Golongan Mujassimah dan Wahhabiyyah (khawarij).  I'tiqad batil ini lebih kurang sama seperti kata2 batil orang kafir yang mengatakan "Allah mempunyai anak". 


Contoh 2

========

Seseorang mengatakan tak perlu solat, puasa, zakat dan lain2 kewajipan apabila seseorang sudah menjadi Wali. Ini dakwaan batil golongan batiniah atau haqiqat PALSU atau kaum zindiq. Mereka mengolok2 dan menyelewengan Ilmu Tasawwuf dan Ilmu Haqiqat murni warisan Rasulullah ﷺ kepada kebatilan. 


Contoh 3:

========

Mereka mendakwa untuk mencapai kejayaan cemerlang di dunia, seseorang mesti yakin pada diri sendiri, mesti mengulang2 perkataan "aku boleh", "aku kuat", "aku hebat" dan ungkapan2 lain seumpamanya. Ini adalah pegangan ahli falsafah moden yang menjadi pakar motivasi dan kaunseling. Mereka mendakwa inilah cara untuk membangkitkan semangat juang dan kejayaan mencapai dunia. Semua ungkapan tersebut adalah ungkapan batil yang jelas berlawanan dengan Tauhid. Orang beriman diperintah berpegang kepada Allah, Tawakkal kepada Allah sepenuhnya setelah berusaha mengikut kemampuan. Orang beriman diperintah Agungkan Allah setiap waktu dan merendah diri kepada Allah dan sesama manusia, BUKAN mengungkap kata2 Takabbur.  Apabila kamu berkata dalam hati : "aku hebat", "aku kuat", "aku mampu" dan seumpamanya maka kamu telah menentang Kalimah Tauhid "La Hawla Wala Quwwata Illa Billah".  Pakar motivasi dan ahli falasafah seperti ini membawa manusia kepada kekufuran. 


Contoh 4 :

========

Mereka mengatakan undang2 Allah itu ketinggalan zaman, zalim dan tak berperikemanusiaan.  Ungkapan seperti ini bukan sahaja batil tetapi juga mejerumuskan kepada kekafiran. Wal Iyazubillah. 


Contoh 5:

========

Ada di kalangan pemimpin2 bernama Islam menghina Jubah Nabi, Serban Nabi dan Janggut Baginda. Mereka berkata ianya bukan ajaran islam tetapi tradisi Arab.Mereka ini bukan sahaja pendokong kebatilan tetapi pendokong kekafiran. Wal Iyazubillah


Contoh 6:

========

Mereka mengatakan Ilmu Toriqat, Tasawwuf, Haqiqat, Ma'rifat dan sekalian yang berhubung dengannya adalah bid'ah sesat.  Mereka engkar dan menafikan terus ianya dari Rasulullah ﷺ.  Ungkapan2 ini adalah kata2 batil golongan wahhabiyyah (khawarij). 



Sebagaimanan kami sebut pada awal, contoh2 kata2 kebatilan tersangat banyak sehingga tidak terhitung banyaknya. Duduk berserta dengan golongan batil meskipun tanpa berkata apa2 akan menerima La'nat Allah. Apa lagi seseorang menyambung lidah kebatilan. Apa lagi menjadi pendokong dan penyokong mereka.


Bersambung siri   271 اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

=====================

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

   🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 392) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...