Friday, February 17, 2023

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI

BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 256)

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ



Dosa Besar 32 : Dustakan Taqdir (Qadha dan Qadar)

...sambungan...


Kelima : Fahami Haqiqat Taqdir 

Perkara terpenting yang wajib ditetapkan di dalam hati berhubung denganTaqdir (Qadha Qadar) adalah : Allah Ta'ala telah menetapkan Taqdir makhluq seluruhnya, termasuk sekalian manusia dan jinn dari awal sehingga akhir dan tiada siapa pun mampu mengubahnya. Setiap penciptaan atau kejadian berlaku mengikut sebagaimana Ketetapan Allah Ta'ala pada Azali. Telah terangkat Qalam dan telah kering lembaran2 (dari dakwat).  Barangsiapa memahami hakikat Taqdir ini, maka dia telah memperoleh kemenangan yang besar. 


✨🕌✨ Hadith Rasulullah ﷺ :

Dari Abdullah Ibnu ‘Abbas Radhiallahu anhuma, beliau berkata, “Suatu hari aku di belakang Rasulullah (berboncengan kenderaan), lalu Baginda bersabda, "Wahai anak, sungguh aku akan mengajarimu beberapa kalimat, Jagalah Allah! Nescaya Dia akan menjagamu. Jagalah Allah! Nescaya engkau akan mendapati-Nya di hadapanmu. Apabila kamu meminta sesuatu mintalah kepada Allah! Apabila engkau memohon pertolongan maka mintalah kepada Allah! Ketahuilah, kalau seandainya umat manusia bersatu untuk memberikan suatu manfaat kepadamu, nescaya mereka tidak akan mampu memberi manfaat kepadamu kecuali sesuai yang telah Allah tentukan untukmu. Kalau seandainya mereka bersatu untuk menimpakan suatu mudarat kepadamu, nescaya tidak akan membahayakanmu kecuali sesuai yang telah Allah tetapkan akan menimpamu. Qalam (Pena) telah diangkat dan lembaran-lembaran telah kering (dakwatnya)’.”

[Imam Tirmizi]


Keenam : Setiap kejadian berlaku menurut ketentuan Allah

Meyakini bahwa setiap kejadian berlaku di atas bumi dan alam seluruhnya menurut Ilm (Pengetahuan),  Iradat (Kehendak) dan Qudrat (Kekuasaan) tanpa campurtangan sesiapa pun, tepat pada waktunya, tempatnya dan keadaannya menurut ukuran yang telah ditentukan oleh Allah Ta'ala. Tiada yang mampu mengundurkannya sesaat atau mendahulukannya sesaat. Termasuk di dalam pengertian ini ; seluruh cakrawala, pergerakan bulan, bintang, planet, putaran dunia. turunnya hujan, kemarau, banjir besar gempa bumi, tsunami, penemuan2 baru di dunia sains, komputer, teknologi nuklear, teknologi digital dan lain2..... kesemuanya adalah ketentuan Allah Maha Mentadbir sekalian alam.


✨🕌✨ Firman Allah :


مَآ أَصَابَ مِن مُّصِيبَةٍ فِي ٱلأَرْضِ وَلاَ فِيۤ أَنفُسِكُمْ إِلاَّ فِي كِتَٰبٍ مِّن قَبْلِ أَن نَّبْرَأَهَآ إِنَّ ذَٰلِكَ عَلَى ٱللَّهِ يَسِيرٌ


"Tiada suatu bencana pun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri, melainkan telah tertulis dalam Kitab (Lauh Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sungguh, yang demikian itu mudah bagi Allah.                                                              

Al-Hadid (57) : ayat 22]


Bersambung siri  257 اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

__________________________ .

MAJLIS TAZKIRAH JILANI            

   🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 392) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...