Friday, January 06, 2023

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 212)

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Dosa Besar ke-27: Tuntut Ilmu Untuk Habuan Dunia

Sambungan....


Dalil-Dalil


Firman Allah تَعَالَى :

مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَزِينَتَهَا نُوَفِّ إِلَيْهِمْ أَعْمَالَهُمْ فِيهَا وَهُمْ فِيهَا لَا يُبْخَسُونَ ﴿١٥﴾ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ لَيْسَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ إِلَّا النَّارُ ۖ وَحَبِطَ مَا صَنَعُوا فِيهَا وَبَاطِلٌ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ

“Barangsiapa menghendaki kehidupan dunia dan perhiasannya, niscaya Kami berikan kepada mereka balasan pekerjaan mereka di dunia dengan sempurna dan mereka di dunia tidak akan dirugikan. Itulah orang-orang yang tidak memperoleh di Akhirat kecuali azab Neraka. Lenyaplah di akhirat itu apa yang telah mereka usahakan di dunia dan sia-sialah apa yang telah mereka kerjakan”. 

[Hud (11) : ayat 15-16]


Sabda Rasulullah ﷺ :

"Barangsiapa mempelajari ilmu yang sepatutnya diniatkan untuk memperoleh Keredhaan Allah, namun dia mempelajari dengan niat memperoleh kekayaan dunia, maka dia tidak akan memperoleh tanda-tanda Syurga di Hari Qiamat."

[Imam Abu Dawud, Imam Ibnu Majah, Imam Al-Haakim]


Sabda Rasulullah ﷺ :

"Barangsiapa mempelajari ilmu dengan niat untuk menjatuhkan Ulama atau untuk mendebat orang bodoh atau untuk menunjuk-nunjuk kepada orang ramai, maka Allah Ta'ala masukkannya ke dalam Neraka."

[Imam Al-Haakim, Imam Bayhaqi]


Sabda Rasulullah ﷺ :

"Barangsiapa menuntut ilmu untuk berbahas dengan ulama atau untuk dia berdebat dengan orang-orang yang bodoh dengannya atau untuk dia memalingkan dengannya wajah-wajah manusia kepadanya, maka Allah akan memasukkannya ke dalam neraka”.

[Imam At Tirmizi]


Berkata Imam Al-Haythami Radhiallahu anhu :

"Selain riya' sebagaimana telah dijelaskan di bahagian terdahulu, perbahasan ini (tuntut ilmu kerana dunia) termasuk bahagian dosa besar. Demikian menurut Ulama Mutakhir. Mereka melihat bahawa di dalam persoalan ini terkandung ancaman serius yang bersifat khusus"

[Al-Zawaajir]



Bersambung siri  213  اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

_________________________    

MAJLIS TAZKIRAH JILANI            


No comments:

Post a Comment

 ■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 522) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...