Wednesday, January 18, 2023

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 237)

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Dosa Besar ke-30 :

Gunakan Al-Qur'an untuk kesombongan

Sambungan.....


Keempat : Mentafsir Al-Qur'an mengikut pendapat sendiri

Bangkitnya penghafal Al-Qur'an sewenang2 mentafsirkan Al-Qur'an dengan aqal pemikiran mereka. Mereka  sewenang2 memberi fatwa "Ini haram", "Ini halal", "ini bid'ah sesat", "ini khurafat", "Ini Syirik",  dan gelaran2 buruk yang lain terhadap orang beriman. Sedangkan mereka bukan Mujtahid yang layak memberi fatwa. Mereka hanyalah "kanak2 yang baru bertatih" di dunia keilmuan, tetapi tersangat berani memberi fatwa halal, haram, bid'ah, khurafat dll mengikut selera nafsu mereka.  Sesungguhnya mereka benar2 mempermainkan Kalam Allah Yang Maha Agung. 


Firman Allah :

وَلاَ تَقُولُوا لِمَا تَصِفُ أَلْسِنَتُكُمُ الْكَذِبَ هَذَا حَلاَلٌ وَهَذَا حَرَامٌ لِّتَفْتَرُوا عَلَى اللهِ الْكَذِبَ إِنَّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللهِ الْكَذِبَ لاَ يُفْلِحُونَ

Dan janganlah kamu mengatakan terhadap apa yang disebut-sebut oleh lidahmu secara dusta “ini halal dan ini haram”, untuk mengada-adakan kebohongan terhadap Allah. Sesungguhnya orang yang mengada-adakan kebohongan terhadap Allah tiadalah beruntung. 

[An-Nahl (16):  Ayat  116]


Sabda Rasulullah ﷺ :

"Barang siapa berkata-kata tentang al-Qur'an (tafsir dan ta'wilkan Al-Qur'an) tanpa ilmu, maka hendaklah ia menempati tempat duduknya dari neraka"

[Imam Tirmidzi]


Sabda Rasulullah ﷺ :

“Barangsiapa menguraikan Al Qur’an dengan akal fikirannya sendiri dan merasa benar, maka sesungguhnya dia telah berbuat kesalahan”. 

[Imam Ahmad]


Kelima : Menuduh Ummat Islam sebagai Syirik dan membunuh mereka sewenang2nya.

Barangkali tuduhan dan tindakan ini yang paling dahsyat yang dilakukan oleh Penghafal Qur'an yang menyimpang dari kebenaran. Mereka bukan sahaja membuat tuduhan2 liar terhadap Ummat tetapi memerangi dan membunuh mereka sewenang2nya.


Sabda Rasulullah ﷺ :

"Sesungguhnya perkara yang aku khuatirkan ke atas kamu semua adalah seseorang yang telah membaca Al-Qur'an sehingga apabila telah nampak kepandaiannya dalam Al-Qur'an dan dia telah menjadi pendokong Islam, tiba-tiba sahaja dia merubahnya kepada sesuatu yang dikehendaki oleh Allah, maka dia pun terlepas dari Al-Qur'an dan melemparkannya ke belakang serta mengancam tetangganya dengan pedang sambil melemparinya dengan tuduhan Syirik" 

[Imam Ibn Hibban, Imam Abi Ya'la]


Bersambung siri  238  اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

_________________________

MAJLIS TAZKIRAH JILANI            

       🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 392) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...