Saturday, January 21, 2023

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 239)

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Dosa Besar ke-31 : Pelopori Sunnah yang Buruk Di dalam Islam


Definisi


Pelopori "Sunnah yang buruk"  bermaksud :  Memulai suatu tradisi mungkar yang kemudiannya diikuti oleh orang ramai.  Atau merintis suatu jalan kejahatan yang kemudian menjadi ikutan manusia turun-temurun. 


Orang yang menjadi pelopor kepada kemungkaran tersebut mendapat dua macam dosa: Dosanya sendiri dan  Dosa orang yang mengikutnya. Ini bermaksud dosanya berganda2 berdasarkan bilangan manusia yang menjadi rosak, jahat, sesat dan kufur akibat perbuatannya. Dan dosanya tidak berhenti mengalir kepadanya selama "Jalan kesesatan" yang telah  diwujudkannya terus berdiri di kalangan manusia. 


Dasar bagi keterangan ini adalah Hadith2 berikut berserta Syarahnya oleh Ulama Mu'tabar. 


✨🕌✨ Sabda Rasulullah ﷺ :

مَنْ سَنَّ فِي الْإِسْلَامِ سُنَّةً حَسَنَةً، فَلَهُ أَجْرُهَا، وَأَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا بَعْدَهُ، مِنْ غَيْرِ أَنْ يَنْقُصَ مِنْ أُجُورِهِمْ شَيْءٌ، وَمَنْ سَنَّ فِي الْإِسْلَامِ سُنَّةً سَيِّئَةً، كَانَ عَلَيْهِ وِزْرُهَا وَوِزْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا مِنْ بَعْدِهِ، مِنْ غَيْرِ أَنْ يَنْقُصَ مِنْ أَوْزَارِهِمْ شَيْءٌ   “

"Barangsiapa yang memulai sunnah hasanah (mempelopori suatu kebaikan atau suatu yang terpuji) dalam Islam maka dia akan memperoleh pahala dan pahala orang yang mengikutinya, dengan tanpa mengurangi pahala mereka sedikit pun. Dan barangsiapa yang memulai sunnah sayyi’ah (pelopori suatu kejahataan atau suatu yang keji) dalam Islam maka ia akan mendapatkan dosa dan dosa orang yang mengikutinya, dengan tanpa mengurangi dosa mereka sedikit pun”

[Imam Muslim]


✨🕌✨ Sabda Rasulullah ﷺ :

Barangsiapa menekuni (menghidupkan) kebiasaaan dari kebiasaanku selepas kematianku, maka baginya mendapat pahala seperti orang yang mengerjakannya tanpa mengurangi pahala mereka sedikit pun. Barangsiapa mengadakan bid'ah yang sesat yang tidak di Redhai Allah dan Rasul-Nya, maka baginya memperoleh dosa seperti dosa orang mengerjakannya tanpa mengurangi dosa mereka sedikit pun."

[Imam Rirmizi]


✨🕌✨ Sabda Rasulullah ﷺ :

Sesungguhnya kebaikan itu merupakan gudang2 dan gudang2 itu pasti mempunyai kunci. Maka beruntunglah orang yang dijadikan Allah sebagai kunci untuk kebajikan dan penutup kejahatan. Dan celakalah orang yang dijadikan Allah kunci kejahatan dan penutup keburukan."

[Imam Ibnu Majah]


Berkata Imam Al-Haythami Radhiallahu anhu :

Keterangan yang dipaparkan merupakan dosa besar. Demikian menurut realiti beberapa Hadith Sahih yang menerangkan tentang beratnya ancaman perbuatan tersebut. Dosa yang terbit daripadanya berganda-ganda."

[Al-Zawaajir]


Bersambung siri  240  اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

_________________________                                                                                                              MAJLIS TAZKIRAH JILANI           

        🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳    


No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 392) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...