Tuesday, September 10, 2024

■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI

BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 496)

■■■■■■■■■■■■■■■■■


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Dosa Besar 59:

Tidak menjawab Solawat Nabi ﷺ

.... Sambungan.......



Rawatan dan Penjagaan

==================


(1) Perkara pertama yang wajib disedari oleh sekalian manusia adalah: Insan bernama "Muhammad" adalah Insan teristimewa, insan teragung, insan termulia yang Allah Ta'ala Ciptakan mengatasi seluruh Ciptaan-Nya di alam Semesta. 


Satu daripada bukti keagungan ini terlihat di dalam Firman Allah yang sedang dibincangkan  [Al-Ahzab (33) :  Ayat 56] ini... إِنَّ ٱللَّهَ وَمَلاَئِكَـتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى ٱلنَّبِيِّ

"Sesungguhnya Allah dan Malaikat-Nya bersolawat kepada Nabi (Muhammad ﷺ)."


Tuhan Yang Maha Pencipta, Yang Menciptakan langit dan bumi daripada "tiada" kepada "ada" Memerintah kepada orang Mu'min yang benar-benar beriman, supaya Mengagungkan Kekasih-Nya "Muhammad" kerana Dia (Allah) sendiri memuliakan dan meninggikan darjatnya mengatasi sekalian manusia.  Ini suatu kemuliaan khusus kepada Bagindaﷺ .

Dengan demikian orang beriman yang melazimkan Solawat atas Baginda ﷺ dan menjawab setiap Solawat adalah orang yang benar-benar beriman.


(2) Sepertimana kami ulangi berkali-kali sebelum ini bahawa jalan yang terbaik, benar dan selamat untuk kembali kepada Allah, mencapai Tauhid hakiki, Iman Sejati .... adalah melalui Jalan Ma'rifat yang dipimpin oleh Mursyid Pewaris Nabi yang Siddiq (benar).  Dengan menyertai Jalan Ma'rifat dan berpegang teguh kepada Mursyid Pewaris Nabi yang Siddiq, seseorang mampu sempurnakan kewajipan Solawat kepada Baginda ﷺ dengan berkesan menepati Kehendak Allah. 


(3) Mereka yang belum bertemu dengan seorang Mursyid Pewaris Nabi yang Siddiq (benar), perlu berusaha keras melatih diri dengan membanyakkan Zikrullah dan Solawat, mudah-mudahan hati mereka menjadi lembut dan mudah menjawab Solawat atas Baginda ﷺ tanpa halangan dan tanpa gangguan Syaitan yang sentiasa menghalang daripada ibadah, Keimanan dan Ketaqwaan.


(4) Turut serta di dalam Majlis-majlis solawat umum dan majlis-majlis lain yang memuliakan Rasulullah ﷺ juga akan mempermudahkan menyebut Solawat atas Baginda ﷺ.


Bersambung siri 497 اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

=====================

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

   🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 510) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...