Monday, April 22, 2024

 ■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI

BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

( Siri 327)

■■■■■■■■■■■■■■■■■



بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ




Dosa Besar 46:

Sebarkan berita tanpa usul periksa

=====================


Definisi-definisi

=============


Tajuk perbincangan ini mempunyai hubungan erat dan meliputi banyak dosa lain, maka wujud keperluan menjelaskan semua istilah yang berkaitan.


Definisi an-naba' ( النبأ ) :

An-naba' ( النبأ ) berasal dari kata ( نَبَأَ   ) bererti berita, khabar, makluman, pemberitahuan


Definisi al-fasiqun:

Fasiq berasal dari kata  ( فَسَقَ)  "fasaqa"  bererti keluar dari sesuatu keadaan kepada keadaan lain, menyimpang dari jalan lurus, keluar dari keta'atan, engkar sumpah, melanggar peraturan, ma'siat, 


Dari segi Istilah :

Dirumuskan secara ringkas, menurut Ahlus Sunnah Wal Jamaah yang benar (tulen), fasiq adalah perbuatan melakukan dosa besar atau mengekalkan perbuatan dosa kecil tanpa Taubat.  


Definisi at-tabayyun:

Tabayyun berasal dari kata ( تَبَيَّنَ - يَتَبَيَّنُ) bermaksud : menjadi jelas, menjadi terang, memeriksa, mencari kejelasan, mencari kepastian,  memastikan kebenaran suatu hal, 


Dari segi istilah :  

kebenaran  suatu berita setelah pemeriksaan rapi dan saksama, mengetahui kebenaran dengan yakin setelah melakukan penyelidikan.


Definisi al-haq:

Perkataan   Haqq, al-haqq,     haqqun  (  حق)  berasal  dari  kata    dasar حق – يحق – حقا bererti benar, kebenaran, tetap, tepat.


Menurut istilah :

Al-Haqq mempunyai berbagai maksud mulai dari merujuk kepada Allah Ta'ala, Al-Qur'an Kalamullah Teragung, Agama Islam, Tauhid hakiki, kebenaran mutlaq dari Allah dan Rasul-Nya, Ahlus Sunnah yang tulen.  Di dalam skop perbincangan ini dijuruskan pengertian kepada makna "pegangan Ahlus Sunnah Wal Jamaah yang tulen"  kerana satu-satunya kelompok dan pegangan yang benar-benar mewarisi Al-Qur'an dan Sunnah adalah Ahlus Sunnah wal Jama'ah yang tulen sedangkan kelompok-kelompok lain adalah kelompok batil dan sesat.


Definisi al-batil:

Batil atau batal adalah setiap suatu yang bertentangan dengan kebenaran, iaitu bertentangan dengan Kehendak Allah dan Rasul-Nya.  Ditumpukan perhatiannya kepada "pegangan" dan "i'tiqad", maka dikatakan setiap yang  "batil" itu adalah setiap hal yang bertentangan dengan Ahlus Sunnah.


Definisi zalim:

Zalim berasal dari kata Arab   (  ظلم     يظلم    ظلما ) bermaksud :    gelap, tidak adil, bengis, kejam, menindas, menekan, menganiaya orang, tiada peri kemanusiaan, melampaui batas, jauh dari kebenaran, menuruti jalan kebatilan, tidak meletakkan suatu pada tempatnya


Dari segi Istilah:

Zalim adalah kegelapan hati, kebatilan, kesesatan, jauh dari Petunjuk Allah, jauh dari kebenaran, melampaui ketentuan Agama (menentang Allah, Rasul-Nya dan Ulama Pewaris Nabi) dan melampaui tatacara hidup kemanusiaan.

     

Semua macam istilah yang tersebut ini terkait kepada dosa "sebarkan berita tanpa usul periksa" atau "menyebarkan apa sahaja yang didengari".


Penjelasan:

==========


(1) Di dalam bicara kali ini kita akan melihat besarnya dosa yang menimpa seseorang yang memindahkan atau menyebarkan "khabar" atau "maklumat" tanpa usul periksa.


(2) sesungguhnya Allah Ta'ala melarang keras (ertinya dosa besar) perbuatan menyebarkan suatu "khabar" yang didengar atau dibacanya  tanpa menyelidiki kebenarannya terlebih dahulu. 


(3) Rasulullah ﷺ mengancam seseorang memindahkan terus apa sahaja yang didengarnya kepada orang lain (tanpa menyelidiki kebenarannya) sebagai pendusta (sifat munafiq). 


Bersambung siri 328 اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

=====================

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

   🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 392) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...