Monday, April 22, 2024

■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI

BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 328)

■■■■■■■■■■■■■■■■■



بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ




Dosa Besar 46:

Sebarkan berita tanpa usul periksa

sambungan....




Penjelasan (sambungan)


(4) Pada zaman internet yang serba maju, Ummat Islam terdedah kepada jutaan maklumat, khabar, kisah, pengetahuan yang datang dari berbagai penjuru dunia.  Sebahagian daripadanya mengandungi "racun" yang membinasakan keyakinan dan pegangan Ummat Islam. Sebahagian lagi membawa kepada fahaman dan doktrin batil dan sesat. Sebahagian lagi mengandungi unsur-unsur kepalsuan, adu domba, fitnah dan permusuhan.


(5) Orang yang menyebarkan apa saja berita yang dibaca atau didengarinya tanpa usul periksa dan meneliti kebenarannya menurut Pegangan Ahlus Sunnah akan jatuh kepada beberapa dosa besar, di antaranya :


(i)  Dosa sebarkan doktrin batil dan sesat Aqidah seperti fahaman Wahhabiyyah (khawarij), Syi'ah (rafidhi), sekular (liberal) dan lain-lain berjumlah 72 Golongan sesat Aqidah. 


(ii) Dosa sebarkan fahaman sesat di dalam keruhanian seperti golongan batiniah, golongan hakikat palsu, golongan wali palsu,  dan lain- lain berjumlah 11 golongan (menurut fatwa Al-Imam Sulton Auliya Shaikh Abdul Qodir Jilani Radhiallahu anhu). 


(iii) Dosa sebarkan maklumat batil dan tuduhan palsu kepada  "Ahli Sufi", "Ulama Billah",  "Mursyid Pewaris Nabi yang siddiq" sehingga masyarakat memandang serong kepada mereka sedangkan mereka (Ahli Sufi, Mursyid, Ulama Billah, Ahli Ma'rifat adalah Pewaris Nabi yang sebenar yang dipilih oleh Allah bagi memimpin Ummat kepada Allah). 


(iv) Dosa melakukan tuduhan palsu sehingga seseorang atau suatu kelompok terfitnah dan buruk namanya.


(v) Dosa sebarkan permusuhan di kalangan Ummat. 


(vi) Dosa membesar-besarkan politik kepartaian demokrasi yang fasiq sehingga masyarakat berpecah belah. 


(6) Dosa yang terkena akibat perbuatan "sebarkan berita tanpa usul periksa" akan menjadi dosa jariah (dosa berterusan sampai Qiamat selagi terjadi penyebaran kepalsuan berkenaan).  Ertinya meskipun orang berkenaan sudah mati, tetapi maklumat fasiq, batil, sesat yang telah disebarkannya akan terus tersebar sehingga dia mendapat saham dosa penyebaran tersebut.  Wal Iyazubillah


(7) Pada zaman kini maklumat palsu, berita palsu, fahaman batil dan sesat hanya mengambil masa 2 saat untuk berpindah ke seluruh dunia.  Sekali kamu pindahkan berita palsu ke dalam internet, maka ia tersebar ke seluruh dunia secepat kilat dan tak ada peluang kamu menarik baliknya.  Ertinya dosa yang kamu sebarkan melalui internet akan membawa dosa jariah (dosa berterusan sampai Qiamat) dan kamu akan mendapat bahagian dosanya meskipun kamu sudah masuk kubur.


(8) Orang beriman yang sebenar beriman sentiasa waspada, hati-hati, dan sentiasa meneliti setiap apa yang dia sampaikan kepada manusia, terutama berita, khabar, ilmu, maklumat berkenaan Agama, hukum-hakam Agama, halal haram, Perintah dan larangan.  Orang beriman tidak akan bercakap dan menulis melainkan setelah dia yakin dengan ainul yaqin (keyakinan pasti berdasarkan pandangan mata-hati)


(9) Punca seseorang Islam jatuh kepada kepalsuan, kebatilan dan kesesatan adalah kerana tidak mempunyai kefaman yang benar berkenaan Ahlus Sunnah yang benar.


(10) Untuk memperoleh kefahaman yang benar dan keyakinan yang hakiki berkenaan Agama (Ahlus sunnah yang benar),  jalan selamat adalah dengan cara mencari Mursyid Pewaris Nabi yang siddiq yang yang benar-benar mewarisi Nabi zahir dan batin. 


Bersambung siri 329 اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

=====================

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

   🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 392) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...