Wednesday, April 24, 2024

■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI

BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 329)

■■■■■■■■■■■■■■■■■



بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ




Dosa Besar 46:

Sebarkan berita tanpa usul periksa

sambungan....




Dalil-Dalil

========


Dalil 1: Firman Allah


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَن تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ


“Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasiq membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu.” 

[Al Hujurat (49): Ayat  6]



Ringkasan asbabun-nuzul  (sebab turun ayat)

______________________________________________


Rasulullah ﷺ menghantar Walid ibn 'Uqbah Ibn Ma'ith kepada Qabilah mustaliq untuk memungut zakat. Tetapi Al-Walid balik tangan kosong dan ceritakan pada Rasulullah ﷺ bahawa Bani Mustaliq enggan berikan zakat dan merancang untuk membunuhnya. Sedangkan itu adalah cerita bohong. Maka turun perintah Allah ini memberikan peringatan agar jangan terburu-buru menghukum apabila orang fasiq bawa cerita (Al-Walid dikatakan sebagai fasiq), sebaliknya siasat dahulu kebenarannya.  


Berkata Ibn Abbas Radhiallahu anhu:

"Perintah Allah ini turun berkenaan Al-Walid ibn 'Uqbah Ibn Ma'ith yang di hantar oleh Rasulullah  ﷺ  kepada Bani Mustaliq untuk memungut zakat. Tetapi dia balik dengan mendakwa Bani Mustaliq hendak membunuhnya. Maka Allah Ta'ala menurunkan ayat ini,  “Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasiq (fasiq di sini merujuk kepada Walid bin 'Uqbah bin Mu'ith) membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu.” 

[Tafsir Ibn Abbas]


Berkata Imam Qurtubi Radhiallahu anhu:

"Dalam sebuah riwayat dinyatakan bahwa Nabi ﷺ mengutus Walid ibn 'Uqbah Ibn Mu'ith kepada qabilah Bani Al-Mustaliq setelah mereka masuk Islam. Ketika mendengar hal itu mereka pun menaiki haiwan tunggangan untuk menjemputnya. Ketika Al Walid mendengar mereka mengenderai haiwan tunggangan, dia merasa takut terhadap mereka, sehingga dia pun kembali kepada Rasulullah ﷺ dan memberitahu bahawa mereka berniat membunuhnya dan enggan membayar zakat. Rasulullah  ﷺ pun berniat untuk memerangi mereka. Ketika mereka di dalam keadaan demikian, tiba-tiba datanglah delegasi Bani Mustaliq kepada Rasulullah ﷺ dan berkata, "Wahai Rasulullah, kami telah mendengar ehwal utusanmu, lalu kami pergi untuk menjemputnya, guna memuliakannya dan memberikan zakat yang telah kami terima, namun utusan itu langsung pergi. Kami dengar dia mengadu pada Rasulullah  ﷺ bahawa kami berangkat untuk memeranginya. Demi Allah, kami tidak berangkat untuk hal itu."  Allah menurunkan ayat ini dan Al-Walid pun dinamai "fasiq".

[Tafsir Qurtubi]  


Firman Allah ini [Al Hujurat (49): ayat  6] merupakan amaran dan peringatan cukup keras kepada sekalian orang beriman agar sentiasa waspada, hati-hati, membuat pertimbangan adil dan menyelidiki suatu berita sebelum menerimanya dan lebih waspada sebelum menyebarkannya kepada umum.  Menerima bulat-bulat apa saja yang didengari lalu sebarkannya kepada umum adalah kebodohan yang membinasakan. 



Bersambung siri 330 اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

=====================

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

   🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 392) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...