Monday, March 11, 2024

■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI

BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 325)

■■■■■■■■■■■■■■■■■



بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ




Dosa Besar 45:

Ingkari Kebaikan Orang





Contoh 3:

Tidak pernah keluarkan belanja kepada orang yang telah banyak melakukan pengorbanan kepadanya.


Sabda Rasulullah ﷺ:


وَمَنْ صَنَعَ إِلَيْكُمْ مَعْرُوفًا فَكَافِئُوهُ


"Dan barangsiapa yang berbuat padamu kebaikan,  maka balaslah dia (dengan kebaikan dan syukur)" 

[Imam Abu Dawud, Imam Nasa'i,  Imam Ahmad]


Contoh 4: 

Salikin (murid pada jalan Ma'rifat) tidak beradab kepada Gurunya, Mursyid Pewaris Nabi yang Siddiq. 


Contoh 5:

Salikin (murid pada Jalan Ma'rifat) tidak pernah khidmat kepada Gurunya, Pewaris Nabi yang Siddiq,  dan tak pernah terfikir untuk sempurnakan khidmatnya.


Contoh 6:

Salikin (murid pada Jalan Ma'rifat)  derhaka kepada Gurunya (Mursyid Pewaris Nabi yang Siddiq), atau memfitnahnya atau menyakitinya dengan berbagai perlakuan buruk kepadanya.  Dan ini merupakan sebesar-besar dosa sesama makhluq selepas Rasulullah ﷺ


Mengapakah penderhakaan kepada Mursyid Pewaris Nabi yang Siddiq itu dikatakan sebagai kekufuran yang membawa  dosa amat besar?


Jawapannya:

Mursyid Pewaris Nabi yang Siddiq adalah Wakil Allah dan wakil Rasulullah ﷺ yang sentiasa di dalam Pimpinan Allah dan Rasul-Nya.  Mereka sentiasa memimpin manusia (orang beriman) kepada Allah.  Mereka tiada kepentingan apa pun atas dunia ini.  Setiap hari, setiap saat, setiap keadaan... mereka hanya memikirkan cara-cara selamatkan manusia dari kekufuran, kefasikan dan kesesatan.  Ringkasnya setiap Mursyid Pewaris Nabi menanggung Amanah Kerasulan. Maka derhaka kepada mereka adalah penderhakaan dan dosa yang amat besar setelah dosa kepada Rasulullah  ﷺ. 


Berkata Imam Ghazali Radhiallahu anhu : 

Di antara adab-adab penuntut ilmu (murid) adalah :

"Jangan sekali-kali su’uz-zan (jahat sangka) terhadap Shaikhmu mengenai tindakan yang  kelihatannya mungkar atau tidak diredhai Allah menurut pandanganmu, sebab Shaikh kamu lebih mengerti rahsia-rahsia yang terkandung dalam tindakannya."

[Bidayatul Hidayah]



Kata Imam Ghazali lagi :

"Hendaklah murid itu bersikap kepada gurunya seumpama tanah kering yang disirami hujan Iebat. Maka meresaplah ke seluruh bahagiannya dan meratalah keseluruhannya air hujan itu.   Manakala guru itu  menunjukkan jalan belajar kepadanya, hendaklah dita'ati dan tinggalkanlah  pendapat sendiri.  Ini kerana  meskipun guru itu bersalah, tetapi lebih berguna baginya dari kebenarannya sendiri.  Sebab, pengalaman mengajari yang halus-halus, yang ganjil didengar tetapi besar faedahnya. (dari pengalaman keruhanian yang telah ditempuh oleh Guru pada waktu yang panjang). 

Berapa banyak orang sakit yang dipanasi, dirawat  oleh doktor dengan menambah panas pada waktu tertentu supaya kekuatannya bertambah sampai batas yang sanggup menahan pukulan ubat.  Maka hairanlah orang yang tak berpengalaman tentang itu.”

[Ihya Ulumuddin]



Berkata Shaikh Ahmad Al-Khomasykhanawi Radhiallahu anhu .

Jangan membantah pembicaraan Mursyidnya, sekalipun menurut dirinya, Mursyidnya salah sedang dia benar.  Bahkan hendaknya berkeyakinan bahwa salahnya mursyid itu lebih kuat (benar) dari pada apa yang benar menurut dirinya.  Dan tidak memberi isyarat (keterangan) jika tidak ditanya.

[Jami’ul Ushul fil Aulia’]



 Al Imam Abdullah Al Haddad Radhiallahu anhu berkata: 

“Paling bahayanya bagi seorang murid, adalah  berubahnya hati gurunya  kepadanya.  Seandainya seluruh wali dari timur dan barat ingin memperbaiki keadaan si murid itu, niscaya tidak akan mampu kecuali gurunya telah redha kembali ". 

[Adab Bi Sulukil Murid]



Kata Imam Nawawi Radhiallahu anhu: 

"Derhaka kepada orang tuamu dosanya boleh dihapus dengan Taubat, tapi derhaka kepada Guru (Mursyid mu) tidak ada satu pun yang dapat menghapusnya"

[At-Tahzib Wal Asma']


Bersambung siri 326 اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

=====================

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

   🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 392) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...