Friday, November 03, 2023

■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI

BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

( Siri 316 )

■■■■■■■■■■■■■■■■■



بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ




Dosa besar 44:

Muliakan Sultan, Amir, 

Pemerintah Zalim

=====================



Definisi:

========


Dari segi bahasa :

Zalim berasal dari kata Arab   (  ظلم     يظلم    ظلما ) bermaksud :    gelap, tidak adil, bengis, kejam, menindas, menekan, menganiaya orang, tiada peri kemanusiaan, melampau batas, jauh dari kebenaran, menuruti jalan kebatilan, tidak meletakkan suatu pada tempatnya. 


Dari segi Istilah:

Zalim adalah kegelapan hati, kebatilan, kesesatan, jauh dari Petunjuk Allah, jauh dari kebenaran, melampaui ketentuan Agama (menentang Allah, Rasul-Nya dan Ulama Pewaris Nabi) dan melampaui tatacara hidup kemanusiaan.

     

Dengan pengertian ini :

Orang yang zalim adalah orang yang keluar dari landasan Agama yang haq, menyimpang dari Agama yang lurus, dan mengikut jalan kebatilan dan kesesatan dan melakukan berbagai kejahatan termasuk bertindak kejam, menindas, menganiaya, merampas hak orang lain bahkan sampai mencederakan atau membunuh manusia. 



Penjelasan

===========


(1) Secara umum yang dikatakan orang yang zalim adalah orang yang melampaui ketentuan Agama, melawan Allah, Rasul dan Ulama Warisatul Anbiya, iaitu melawan peraturan, undang-undang dan hukum yang telah ditetapkan oleh Masyaikh Ahlus Sunnah berpandukan Al-Qur'an dan Sunnah.  


(2) Di antara manusia yang banyak melakukan kezaliman atas muka bumi adalah Pemimpin-pemimpin, Raja-raja, Sultan, Amir-amir, Pegawai-pegawai iaitu mereka yang memegang kuasa.  Mereka menggunakan kuasa yang ada pada mereka untuk menindas dan menzalimi manusia. 


(3) Sejaran ummat Islam menunjukkan hal ini.  Apabila seseorang manjadi Amir atau Sultan, dia sewenang-wenang melakukan berbagai kezaliman ke atas rakyat.


(4) Terdapat larangan khusus masuk ke tempat orang zalim, terutama pemimpin-pemimpin zalim kerana La'nat dan Kemurkaan Allah turun ke atas mereka. 


(5) Dilarang keras memuliakan orang zalim kerana mereka adalah musuh Allah dan musuh bagi sekalian orang beriman. 


Berkata Imam Ghazali Radhiallahu anhu

"Ketahuilah kiranya, bahawa kamu bersama amir-amir, sultan dan pegawai-pegawai dan orang-orang zalim mempunyai tiga hal:

Hal pertama:  Iaitu yang terburuk, ialah kamu masuk ke tempat mereka.

Hal kedua :  Iaitu yang kurang buruk dari itu ialah mereka masuk ke tempat kamu.

Hal ketiga :  Iaitu yang lebih selamat, ialah kamu mengasingkan diri dari mereka.  Maka kamu tidak melihat mereka dan mereka tidak melihat kamu.

Ada pun hal pertama, iaitu masuk ke tempat mereka, maka ia tersangat dicela pada Agama. Mengenai hal demikian terdapat ancaman berat berdasarkan Hadith dan athar.  Ada pun Hadith iaitu tatkala Rasulullah ﷺ menyifatkan amir-amir yang zalim, Baginda bersabda, "Maka barang siapa mencampakkan mereka, nescaya terlepaslah dia dan barang siapa mengasingkan diri dari mereka, nescaya selamatlah dia atau hampir selamat.  Dan barang siapa bersekutu dengan mereka dalam keduniaan, maka dia termasuk sebahagian dari mereka (amir-amir zalim) — Imam At-Thabrani."

[Ihya Ulumuddin]


Bersambung siri 317 اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

=====================

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

 🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 392) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...