Sunday, January 01, 2023

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 177)

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


7.22  Dosa Besar ke-21:  Khianat ( ِخِياَنَة )

Contoh2 pengkhianatan

sambungan....


Contoh 7:  Khianat kepada kafir Zimmi

Khianat dan mungkir janji kepada orang kafir (bukan Islam) yang mempunyai status sebagai kafir Zimmi adalah haram. Semua bentuk  perjanjian wajib ditunaikan dan dilarang khianat kepada apa jua kesepakatan yang telah dipersetujui seperti kerjasama di dalam perniagaan atau pakatan di dalam urusan kemasyarakatan atau lain2 urusan muamalah dunia. Demikian lagi dilarang merampas sebarang harta mereka atau merosak kehormatan mereka atau cederakan mereka tanpa haq. 


Sabda Rasulullah ﷺ :

مَنْ قَتَلَ مُعَاهَدًا لَمْ يَرِحْ رَائِحَةَ الجَنَّةِ، وَإِنَّ رِيحَهَا تُوجَدُ مِنْ مَسِيرَةِ أَرْبَعِينَ عَامًا

“Sesiapa yang membunuh kafir mu‘ahad, dia tidak akan mencium bau Syurga, sedangkan bau Syurga itu dapat dikesan baunya dari sejauh perjalanan empat puluh tahun”. 

[Imam Bukhari]


Sabda Rasulullah ﷺ;

مَنْ قَتَلَ قَتِيْلاً مِنْ أَهْلِ الذِّمَةِ لَمْ يَجِدْ رِيْحَ الجَنَّةِ وَإِنَّ رِيْحَهَا لَيُوْجَدُ مِنْ مَسِيْرَةِ أَرْبَعِيْنَ عَامًا (رواه النسائي)

"Barang siapa membunuh ahluz-Zimmah, maka dia tidak akan mencium bau Syurga, dan sesungguhnya bau Syurga itu boleh dicium dari jarak tempoh perjalanan empat puluh tahun. 

[Imam An-Nasa'i]


Siapakah yang dkatakan Kafir Zimmi?

Mengapakah dilarang khianat kepada golongan kafir Zimmi?


Dilarang khianat dan mungkir perjanjian2 dengan Kafir Zimmi kerana golongan2 ini meskipun kafir, mereka terikat dengan perjanjian2 dan bernaung serta tunduk kepada Pemerintahan Islam.  Mereka dikenakan jizyah (sejenis cukai perlindungan)  dan hak2 mereka dilindungi, iaitu nyawa, harta, agama (bebas amalkan agamanya tanpa gangguan) dan kehormatan mereka dilindungi oleh Kerajaan Islam yang memerintah. 


Jika seseorang berhutang dengan Kafir Zimmi, maka hutangnya wajib dijelaskan sama seperti perjanjian dengan orang Islam.  Jika seorang Muslim diamanahkan suatu kerja atau jawatan oleh orang kafir Zimmi, maka haram khianatinya. Misalnya mencuri hartanya atau menggelapkan wang syarikatnya atau lain2 sepertinya adalah haram. 


Hal ini jauh berbeza dengan orang kafir harbi, iaitu kafir yang memerangi orang Islam dan Kerajaan Islam. Mereka tiada perjanjian perlindungan dan halal merampas harta mereka dan membunuh mereka yang memerangi Islam mengikut syarat2nya. 


Penjagaan penting:

Maksud perjanjian2 atau kesepakatan dengan _kafir Zimmi_ seperti yang dibincangkan di atas hanya terbatas kepada urusan2 duniawi atau muamalah duniawi dan bukan sekutu di dalam hal ehwal sembahan2 mereka atau kepercayaan2 mereka atau perayaan2 Keagamaan yang mereka anuti. Tidak! Subahat kepada urusan2 kepercayaan mereka adalah jelas haram. 


Maksud perjanjian2 atau kesepakatan dengan kafir Zimmi juga bukan bermaksud meredhai Agama mereka. 


Ertinya dibenarkan berbuat baik dan saling membantu di dalam perkara2 duniawi, tetapi  dilarang keras bersekutu kepada segala hal ehwal berkaitan Agama mereka, sembahan2 mereka atau perayaan mereka atau adat tradisi berkaitan dengan kepercayaan kepada Tuhan2 mereka. 


Misalnya sekutu dengan mereka bagi melaksanakan perayaan2 Keagamaan mereka atau hadir di dalam upacara2 Keagamaan mereka, bahkan ucapan2 "Selamat" kepada perayaan2 Keagamaan sahaja pun haram.  


Bersambung siri  178  اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

________________________

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

      

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 529) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّل...