Friday, January 06, 2023

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 207)

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Dosa Besar ke-26: Berbantah2, Bertengkar

sambungan....


Contoh-contoh


Contoh 1 : Membantah2 pada penulisan :

Melahirkan kecacatan pada ucapan atau tulisan seseorang dan berbantah2an dengannya sedangkan tulisan tersebut tiada kaitan dengan Agama. Ini kekejian yang membawa kebinasaan. Orang itu sengaja membangkitkan hal demikian untuk berbantah2 dan menunjuk2 kepandaiannya, serta merendahkan orang yang dia bantah.


Contoh 2 : Berbantah2 didalam mesyuarat2

Misalnya seorang ahli mesyuarat berbantah2 dengan suatu "pembentangan" kerja semata2 kerana menunjuk2 kehebatan dirinya serta menunjukkan kelemahan pihak yang membentang. 


Contoh 3 : Pertengkaran ahli politik.

Pertengkaran di kalangan ahli politik sudah menjadi "makanan harian" kerana Sistem Demokrasi menghalalkan demikian.  Falsafah ahli politik di dalam sistem demokrasi adalah :  "Aku mesti menang walau apa cara sekalipun walaupun terpaksa menipu daya, memfitnah dan memijak kepala orang lain.  Masing2 menyerang pihak lain dan menonjolkan kepandaian dirinya serta kelemahan dan kekurangan pihak lain. Masing2 cuba menonjolkan diri bahawa mereka yang lebih layak menjadi Pemimpin atau mereka yang lebih layak memerintah. 


Misalnya, apabila ada pihak menjadi PM atau menjadi pemimpin, masing2 tak puas hati dan bertegang leher dan melemparkan ucapan2 buruk kepada pihak lawan. Masing2 berperang untuk merebut jawatan2.  Masya Allah. Adakah suatu kebodohan yang lebih berat dan kecelakaan yang lebih besar daripada perbuatan ahli politik ini? Sedangkan Allah dan Rasul-Nya telah berikan AMARAN keras...!


Rasulullah   ﷺ  bersabda :

“Sesungguhnya kalian nanti akan sangat bercita-cita terhadap kepemimpinan, padahal kelak di Hari Qiamat ia menjadi penyesalan.” 

[Imam Bukhari]


Adakah AMARAN ini tak cukup?  

Adakah AMARAN Rasulullah itu tak masuk ke dalam hati? 


Sepatutnya pihak yang kalah bersyukur kerana mereka tak perlu membawa beban berat di Akhirat. Pihak yang menang pula perlu takut kerana mereka akan dihisab dengan hisab yang berat kerana Rasulullah telah berikan AMARAN akan pengkhianatan Pemimpin kepada rakyatnya ....!  Sepatutnya masing2 serahkan kepada Allah apa saja yang telah terjadi dan menumpukan kepada Keselamatan Agama dan Pembangunan Ummat.  Namun hal ini tak berlaku kerana hati telah dipenuhi dengan ketamakan dan cinta dunia.  Wal Iyazubillah.


Bersambung siri  208   اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

_________________________    

MAJLIS TAZKIRAH JILANI       


No comments:

Post a Comment

 ■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 522) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...