Friday, January 06, 2023

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 208)

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Dosa Besar ke-26: Berbantah2, Bertengkar

sambungan....


Contoh 5 :  72 Golongan yang keluar dari Saf Ummat Islam / Jamaah Muslimin


Contoh ini merupakan perbuatan Berbantah2 dan Pertengkaran paling dahsyat di kalangan Ummat, yang mengakibatkan sebahagian orang Islam keluar dari Landasan Islam yang sebenar, lalu memerangi Ummat Islam sendiri.


Asalnya Ummat ini adalah Ummat yang satu.  Namun setelah kewafatan Junjungan Besar Rasulullah ﷺ, berbagai kelompok bangkit2 membantah2 para Sahabat Ridhwanullah ﷺ, dan memisahkan diri dari Saf Ummat Islam. 


Golongan pertama yang memisahkan dari Jamaah Ummat Islam / Saf Ummat Islam (Ahlus Sunnah wal Jamaah) adalah kelompok Khawarij.  Mereka adalah orang2 muda yang jahil yang baru kenal Islam tetapi dengan beraninya mentafsir Al-Qur'an mengikut nafsu dan menentang Sayyidina Ali Radhiallahu anhu.  Mereka menghukum selain dari golongan mereka sebagai golongan bid'ah sesat dan kafir. Mereka menyerang dan membunuh Ummat Islam, termasuk wanita dan kanak2 dengan cara yang amat kejam. Kezaliman mereka tak ubah seperti haiwan buas yang tak beraqal. 


Pada hari ini, kaum yang mewarisi sikap, perangai dan keganasan Khawarij adalah Golongan Wahhabiyyah. Mereka menghina Ulama Ahlus Sunnah , melemparkan kata2 bid'ah sesat, kafir, syirik dll terhadap Ummat Islam.  ISIS yang mengganas dan membunuh Ummat Islam di Timur Tengah adalah satu contoh Wahhabiyyah yang sangat melampau sama seperti Khawarij. 


Golongan kedua yang keluar dari Saf Ummat (Ahlus Sunnah) adalah kaum Syi'ah (rafdhi) yang mengaku menjadi pendokong Sayyidina Ali Radhiallahu anhu. Tetapi yang benar adalah mereka tak pernah diakui oleh Sayyidina Ali dan sekalian Ahlul-Bayyit Rasulullah ﷺ sebagai pengikut Sayydina Ali Radhiallahu anhu. Mereka hanyalah Golongan pemberontak yang memusuhi Ummat Islam yang di- pimpin oleh Khalifah Rasulullah ﷺ.  Perangai mereka ini hampir sama seperti kaum Khawarij (wahhabiyyah) iaitu mengkafirkan Sahabat dan Ulama Ahlus Sunnah dan memerangi Ummat Islam (selain mereka).  


Pada zaman kemudian bangkitlah berbagai kelompok lagi seperti Mu'tazilah, Jabariyyah, Mujassimah, Musyabbihah yang semuanya berjumlah 72 golongan yang memusuhi Ummat Islam / Kaum Muslimin yang tetap berpegang teguh dengan Panji2 Rasulullah ﷺ di bawah Pimpinan Pewaris Nabi yang siddiq. 


Menurut Fatwa Imam Besar Ahlus Sunnah, Shaikh Abdul Qadir Jilani Radhiallahu anhu, 72 Golongan yang terkeluar dari Jamaah Muslimin (sebagaimana Hadith Nabi) adalah :


Khawarij - 15 kelompok,    

Mu'tazilah - 6 kelompok,  

Murji'ah - 12 kelompok,   

Syiah - 32 kelompok,  

Jahmiyyah - 1 kelompok,   

Najjariyyah- 1 kelompok,    

Dharariyyah - 1 kelompok,    

Kilabiyyah - 1 kelompok,   

Musyabbihah - 3 kelompok. 

Jumlah semua 72 golongan.

[Sirrul Asrar]


Apakah punca semua penyimpangan ini?

Mengapakah mereka keluar dari Saf Ummat Islam / Jamaah Muslimin?

Mengapakah mereka berpecah2 dan menjadi sesat sedangkan awalnya mereka Islam?

Salah satu daripada punca utama adalah mereka suka memperdebatkan Agama dengan cara jahil. Mereka tak sedar diri mereka itu sebenarnya jahil dan belum cukup ilmu untuk membahaskan Bab hukum-hakam Agama, tetapi mereka dengan penuh berani mentafsirkan sendiri Ayat Qur'an dan menentang Sahabat Nabi dan sekalian Pewaris Nabi yang siddiq.  Maka jadilah mereka sesat dan menyesatkan. 


Sabda Rasulullah ﷺ :

"Tidaklah suatu kaum tersesat setelah tadinya mereka berada di atas petunjuk kecuali kerana mereka adalah kaum yang gemar melakukan perdebatan."

[Imam Tirmizi]


Hadith Rasulullah ﷺ :

"Sesungguhnya, perkara yang membinasakan ummat sebelum kamu adalah perselisihan mereka pada Al-Kitab (berbantah dan bertengkar tanpa ilmu dan tanpa keperluan pada syara')’.” 

[Imam Muslim] 


Bersambung siri  209   اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

_________________________  

MAJLIS TAZKIRAH JILANI       


No comments:

Post a Comment

 ■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 522) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...