Saturday, January 07, 2023

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 218)

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Dosa Besar ke-28: Sembunyikan Ilmu

sambungan .........


Berkata Ibnu Abbas Radhiallahu anhu :

"Ayat ini turun berkaitan dengan para pemimpin dan tokoh agamawan Yahudi yang menerima berbagai hadiah dan penghargaan dari orang bawahan (rakyat / pengikut mereka) . Ketika Rasulullah  ﷺ diutus menjadi Rasul dan bukan dari kalangan mereka, maka mereka khuatir hadiah2 yang mereka terima akan berkurang dan kedudukan mereka terancam. Lalu mereka selidiki sifat2 Nabi di dalam Taurat. Mereka mengubahnya (mengubah keterangan Allah didalam Taurat) dan sebar luaskan keterangan tersebut yang telah diubah di kalangan mereka. Mereka (pemimpin dan agamawan Yahudi) berkata : Ini adalah sifat2 Nabi yang diutus pada akhir zaman. Sifat2 yang mereka gambarkan itu tak sama dengan sifat2 Muhammad Rasulullah ﷺ, maka saat itu Allah turunkan ayat ini."

[Tafsir Ibn Abbas]


Berkata Imam At-Tabari Radhiallahu anhu

"Penakwilannya: bahwa mereka yang menyembunyikan apa yang diturunkan Allah tentang kenabian Nabi Muhammad ﷺ dengan cara mengambil wang sogokan lalu mengubah aya-ayat AIlah dan menggantikan makna-maknanya tidaklah diseretkan kecuali ke api Neraka.  

Pentakwilan "mereka membeli kesesatan dengan petunjuk" adalah mengambil siksa dan meninggalkan Keampunan Allah. Tetapi di sini Allah tak menyebutkannya kerana para pembaca sudah memahami maksudnya."

[Tafsir At-Tabari]


Berkata Imam Qurtubi Radhiallahu anhu :

"Walaupun ayat ini ditujukan kepada orang2 Yahudi, namun orang2 Islam juga tercakup di dalamnya, kerana di antara mereka ada menutupi kebenaran dengan imbalan harta atau keduniaan yang akan musnah tanpa mereka sedari."

[Tafsir Qurtubi]


Berkata Imam Al-Haythami Radhiallahu anhu :

"Contoh dua ayat tersebut (firman Allah berkenaan La'nat Allah ke atas orang yang sembunyikan Ilmu)  sekalipun ditujukan kepada kaum Yahudi yang sembunyikan sifat2 Nabi ﷺ  namun di dalam penjelasannya tetap berlaku hukum keumuman sebagaimana yang telah ditentukan meliputi penjelasan-penjelasan yang diturunkan kepada Nabi (ertinya siapa saja di kalangan Ummat Islam menyembunyikan suatu ilmu atau kebenaran, maka mereka termasuk La'nat Allah)"

[Al-Zawaajir]


Bersambung siri  219  اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

_________________________    

MAJLIS TAZKIRAH JILANI            


No comments:

Post a Comment

 ■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 522) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...