Sunday, January 01, 2023

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 180)

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


7.22  Dosa Besar ke-21:  Khianat ( ِخِياَنَة )

Contoh2 pengkhianatan

sambungan....


Contoh 12:  Buka Rahsia Ketuhanan

Membuka rahsia2 Ketuhanan yang diberikan oleh Allah kepada orang beriman (khususnya Salikin, iaitu mereka yang sedang mujahadah menuju Allah dengan mengikut Jalan Ma'rifat dengan bimbingan Mursyid Pewaris Nabi yang siddiq) adalah suatu Pengkhianatan Amanah, dan pengkhianatan ini di antara yang amat berat hukumannya. 


Apakah yang dimaksudkan dengan "Rahsia Ketuhanan" ?

Dikehendaki dengan "Rahsia Ketuhanan" adalah rahsia tertentu yang Allah Ta'ala masukkan ke dalam hati hamba2 Allah yang sedang mujahadah pada jalan-Nya, iaitu meliputi :


(1) Rahsia Rabbaniyyah (Ketuhanan) 

(2) Rahsia Nubuwwah (Kenabian)

(3) Rahsia Ubudiyyah (kehambaan yang terkait kepada Ketuhanan)

(4) Rahsia Insan (kemanusiaan)

(5) Rahsia makhluq dan sekalian alam ghaib


Rahsia2 ini akan terbuka beransur2 dan berperingkat2 kepada Salikin, menurut peningkatan keruhaniannya dan menurut Kehendak Allah (bukan kemahuan salik).  Sekalian rahsia ini merupakan "Amanah Allah" kepada Salikin yang WAJIB disimpan baik2 dan dipelihara lebih dari emas perak dan intan.  Mana2 Salikin membuka Rahsia2 ini kepada umum atau menjadikannya "bahan bualan kedai kopi", maka dia telah khianat kepada Allah. 


Berdasarkan adab dan peraturan Jalan Ma'rifat semua macam rahsia ini hanya boleh dilaporkan kepada Mursyid, Pewaris Nabi yang siddiq yang memimpinnya.  Setelah ditafsirkan oleh Gurunya (atau tidak tafsirkan),  hendaklah diam dan simpan semua rahsia tersebut. Dilarang keras sebarkannya. Ini kerana membuka rahsia Ketuhanan adalah pengkhianatan dan kekufuran . 


Berkata Al-Imam Sulton Auliya Shaikh Abdul Qadir Jilani Radhiallahu anhu:

"Meskipun (para Kekasih Allah), diberi Ilham akan Rahsia2 Allah, namun rahsia2 tersebut tidak dibuka atau diceritakan kepada orang lain, kerana membuka rahsia Ketuhanan itu adalah kekufuran"

[Sirrul Asrar]


Di samping itu, ada lagi orang awam yang tak tahu apa-apa berkenaan Ma'rifat, tiba2 mereka-reka cerita (mengadakan2 pembohongan) berkenaan Ketuhanan dan alam Ghaib. Misalnya mereka sebarkan cerita di dalam internet bahawa mereka mimpi Allah, jumpa Nabi Khidir, jumpa Imam Mahdi, jumpa Wali Songo dll sepertinya. Bahkan ada juga mengaku sudah dilantik menjadi Wali besar dunia atau dilantik menjadi Imam Mahdi. 


Semua ini hanyalah pembohongan dan tipu daya Syaitan. Bukti bahawa mereka tertipu adalah : 

Pertama :  Mereka tidak mempunyai Mursyid Pewaris Nabi yang Siddiq sebagai Pemimpin kepada Ketuhanan, dengan demikian mereka tak dapat bezakan seruan haq dari Allah dengan seruan batil dari Syaitan atau nafsu. 

Kedua : Jika memang benar pun mereka mendapatnya, mereka tidak sewenang2 sebarkannya pada umum. 


Golongan orang awam yang ghairah ini jatuh kepada pembohongan / dusta atas nama Allah. 


Firman Allah Ta'ala :

قُلۡ إِنَّ ٱلَّذِينَ يَفۡتَرُونَ عَلَى ٱللَّهِ ٱلۡكَذِبَ لَا يُفۡلِحُونَ  مَتَـٰعٌ۬ فِى ٱلدُّنۡيَا ثُمَّ إِلَيۡنَا مَرۡجِعُهُمۡ ثُمَّ نُذِيقُهُمُ ٱلۡعَذَابَ ٱلشَّدِيدَ بِمَا ڪَانُواْ يَكۡفُرُونَ 

"Katakanlah (wahai Muhammad): Sesungguhnya orang-orang yang mengada-adakan sesuatu yang dusta terhadap Allah, tidak akan berjaya. (Apa yang mereka beroleh hanya) kesenangan di dunia, kemudian kepada Kamilah tempat kembalinya mereka. Kemudian Kami akan rasakan mereka azab yang berat disebabkan perbuatan kufur yang mereka lakukan."

[Yunus (10) : ayat 69,70]


Bersambung siri  181  اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

________________________

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

      

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 529) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّل...