Friday, January 27, 2023

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 242)

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Dosa Besar ke-31 : Pelopori Sunnah yang buruk Di dalam Islam

.....Sambungan.....


Batas Sunnah Sayyi'ah

(Sunnah yang buruk) 

===============


Pengertian Sunnah Hasanah (bid'ah hasanah) dan Sunnah Sayyi'ah (bid'ah dholalah) telah dijelaskan sebagaimana ketetapan Ulama Mu'tabar, antaranya Ulama yang sangat harum nama mereka sepanjang zaman — Sulton Auliya Shaikh Abdul Qodir Jilani, Imam Ghazali, Imam Fakhruddin Ar-Razi, Imam Sayuthi, Imam Nawawi, Imam Haythami, Imam Al-Haddad Ridhwanullah Alayhi Ajma'in sehingga tiada manusia pun layak mempertikaikannya. 


Setelah mengetahui wujudnya dua bentuk "Sunnah" (Tradisi, Jalan, Manhaj) yang dibangunkan oleh manusia iaitu :  "Sunnah yang baik" dan "Sunnah yang buruk", terdapat dua  lagi persoalan penting berhubung dengan hal ini iaitu :  


■ Persoalan menentukan batas2, had dan garis pemisahnya sehingga "Sunnah yang baik" jelas nyata perbezaannya dengan "Sunnah yang buruk".  


■ Siapakah yang benar2 layak menentukan suatu Sunnah yang dibangunkan itu Sunnah yang Baik atau Sunnah yang jahat? Atau di dalam perkataan lain : Menentukan  Bid'ah hasanah (bid'ah terpuji)  atau bid'ah dholalah (bid'ah sesat)?


Ketahuilah : Telah sepakat Ulama Mu'tabar, hamba2 Allah yang layak menentukan hukum-hakam Agama hanyalah Ulama bertaraf Mujtahid.  Hanya mereka sahaja yang layak menentukan halal, haram,  Sunnah Hasanah  atau Sunnah Sayyi'ah.   

(Atau di dalam perkataan lain yang selalu juga disebut sebagai bid'ah hasanah atau bid'ah dholalah)


Yang dikatakan Ulama Mujtahid adalah Ulama Billah (Ulama Allah), Ulama Akhirat, Ulama Ahli Ma'rifat yang mahir di dalam Ilmu Syari'at dan sangat dalam Ilmunya di dalam Ilmu Ma'rifat. Merekalah Ulama Pewaris Nabi yang sebenar yang takut kepada Allah. Mereka BUKAN Ulama dunia. Mereka BUKAN Ulama politik nafsu. Mereka BUKAN Ulama yang menjual Agama demi mencapai dunia yang hina.  


Malangnya, sebahagian orang bergelar Profesor merasakan diri mereka sudah layak melakukan ijtihad untuk menentukan halal haram, sehingga sewenang2 mengatakan apa sahaja perkara baru di dalam Agama sebagai bid'ah sesat.  Misalnya mereka menghukum Sambutan Maulidur-Rasul, Sambutan Awal Muharram, Majlis Tahlil, Kenduri Arwah, Ziarah Kubur, Tawassul, Ilmu Tasawwuf, Toriqat, Zikir Jihar (zikir dengan suara kuat),  dll sebagai bid'ah sesat atau menilainya sebagai Sunnah Sayyi'ah (buruk). Wal Iyazubillah.


Mereka memandai2 menghukum semua perkara baru yang dibangunkan oleh Ulama Mujtahid sebagai Bid'ah sesat semata2 berdasarkan pendapat aqal dan nafsu. Sesungguhnya mereka tertipu dengan tipu daya Syaitan.  Golongan ini tidak menyedari  segala tuduhan mereka membawa kepada tiga dosa besar :


Pertama :  

Dosa mentafsirkan Al-Qur'an dan Hadith dengan menggunakan aqal sempit. 


✨🕌✨ Sabda Rasulullah ﷺ

"Barang siapa berkata-kata tentang al-Qur'an (tafsir dan ta'wilkan Al-Qur'an) tanpa ilmu, maka hendaklah dia menempati tempat duduknya dari neraka"

[Imam Tirmidzi]


Kedua : 

Dosa mendustakan Allah dan Rasul-Nya


✨🕌✨ Sabda Rasulullah ﷺ

 “Sesiapa yang berdusta atas namaku dengan sengaja maka hendaklah dia menyediakan tempatnya di dalam neraka”. 

[Imam Bukhari, Muslim]


Ketiga : 

Dosa membuat tuduhan berat terhadap orang beriman, sama ada menuduhnya sebagai fasiq atau kafir atau tuduhan berat yang lain.


✨🕌✨ Rasulullah   ﷺ  bersabda:

“Siapa yang menyeru kepada seseorang dengan sebutan kekafiran atau ia mengatakan: Wahai musuh Allah, sementara yang dituduhnya itu tidak demikian maka sebutan tersebut kembali kepadanya.” 

[Imam Muslim]


Bersambung siri  243  اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

_________________________                                                                                                              MAJLIS TAZKIRAH JILANI          

        🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳    


No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 392) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...