■■■■■■■■■■■■■■■■■
PENYAKIT HATI
BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI
(Siri 679)
■■■■■■■■■■■■■■■■■
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
Dosa besar 70:
Mufaraqah dari Saf Ummat
sambungan...
Penjelasan:
Nur Muhammad disebut dengan panggilan berbeza-beza
Berkata Al-Imam Sulton Auliya Imam Jilani Radhiallahu anhu:
Terdapat sebutan yang berbeza-beza merujuk kepada Nur Muhammad di dalam beberapa Hadith, iaitu:
●Nur Muhammad disebut "Cahaya"
●Nur Muhammad disebut "Aqal"
●Nur Muhammad disebut "Qalam"
Pertama:
Nur Muhammad dinamakan Nur, iaitu cahaya suci, kerana dia dipersucikan dari kegelapan yang tersembunyi di bawah sifat Jalal Allah. Allah Yang Maha Tinggi berfirman:
قَدْ جَآءَكُمْ مِّنَ اللَّهِ نُورٌ وَكِتَـبٌ مُّبِينٌ
“Sesungguhnya telah datang kepada kamu dari Allah, cahaya dan kitab yang menerangkan”.
[Al-Maaidah, ayat 15]
Kedua:
Nur Muhmmad dinamakan Aqal yang meliputi (akal universal) kerana dia telah melihat dan mengenali segala-galanya.
Ketiga:
Nur Muhammad dinamakan Qalam kerana dia menyebarkan hikmah dan ilmu dan dia mencurahkan ilmu ke dalam huruf-huruf.
Roh Muhammad adalah zat atau hakikat kepada segala kejadian, permulaan dan kenyataan alam maya. Baginda ﷺ menyatakan hal ini dengan sabda Baginda;
“Aku daripada Allah dan sekalian yang lain daripadaku”.
Allah Yang Maha Tinggi menciptakan sekalian roh-roh daripada roh Baginda ﷺ di alam kejadian yang pertama, dalam bentuk yang paling baik.
"Muhammad" adalah nama kepada sekalian kemanusiaan di dalam alam arwah. Dia adalah sumber, asal usul dan kediaman bagi sesuatu dan segala-galanya.
Penjelasan
Penciptaan Insan (manusia) berupa jasad dan ruh.
Berkata Al-Imam Jilani Radhiallahu anhu:
Empat ribu tahun selepas diciptakan Cahaya Muhammad, Allah ciptakan Arasy daripada cahaya mata Muhammad. Dia ciptakan makhluk yang lain daripada Arasy. Kemudian Dia hantarkan roh-roh turun kepada peringkat penciptaan yang paling rendah, kepada alam kebendaan, alam jirim dan badan.
ثُمَّ رَدَدْنَـهُ أَسْفَلَ سَـفِلِين
“Kemudian Kami turunkan ia kepada peringkat yang paling rendah”.
[Surah Tin, ayat 5]
Dia hantarkan cahaya itu daripada tempat ia diciptakan, dari alam Lahut, iaitu alam kenyataan bagi Zat Allah, bagi keesaan, bagi wujud mutlak, kepada alam nama-nama Ilahi, kenyataan sifat-sifat Ilahi, alam bagi akal asbab kepunyaan roh yang meliputi (roh universal). Di sana Dia pakaikan roh-roh itu dengan pakaian cahaya. Roh-roh ini dinamakan ‘Roh Sultani (ruh pemerintah)’.
Dengan berpakaian cahaya mereka turun kepada alam malaikat. Di sana mereka dinamakan ‘roh rohani’. Kemudian Dia arahkan mereka turun kepada alam kebendaan, alam jirim, air dan api, tanah dan angin dan mereka menjadi ‘roh manusia’.
Kemudian daripada dunia ini Dia ciptakan tubuh yang berdaging, berdarah.
مِنْهَا خَلَقْنَـكُمْ وَفِيهَا نُعِيدُكُمْ وَمِنْهَا نُخْرِجُكُمْ تَارَةً أُخْرَى
“Kemudian Kami jadikan kamu dan kepadanya kamu akan dikembalikan dan daripadanya kamu akan dibangkitkan sekali lagi”.
[Surah Ta Ha, ayat 55]
Selepas peringkat-peringkat ini Allah memerintahkan roh-roh supaya memasuki badan-badan dan dengan kehendak-Nya mereka pun masuk.
فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِى “
Maka apabila Aku sempurnakan kejadiannya dan Aku tiup padanya roh-Ku…”.
[Surah Shad, ayat 72]
~ tamat petikan kitab ~
[Sirrul Asrar Fi Ma Yahtaju Ilayhil Abrar]
Bersambung siri 680 اِ نْ شَآ ءَ اللّه
______________________________
MAJLIS TAZKIRAH JILANI
🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳
No comments:
Post a Comment