Sunday, January 19, 2025

■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI

BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 603)

■■■■■■■■■■■■■■■■■


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ



Dosa besar 69:

Tafsir Al-Qur'an dengan

pendapat aqal, nafsu

.... sambungan.....




Penjelasan 10:

Rasulullah ﷺ menghadap Zat Allah Yang Laisa Kamithlihi Syai'un

..................................................


Di sini terjadi penyimpangan I'tiqad oleh golongan yang percaya Allah duduk, menetap, bertahta di atas Arasy seperti manusia bertahta di bumi. 


Mereka menganggap Allah Ta'ala duduk, menetap di atas Arasy lalu Rasulullah ﷺ datang menghadap Allah laksana "manusia menghadap Raja-Raja dunia".  Tidak syak lagi ini adalah pegangan batil dan sesat kerana menyamakan Allah dengan makhluq, maka jadilah syirik Akbar (syirik Besar).  Wal Iyazubillah.


Bagaimanakah pendirian dan i'tiqad Ahlus Sunnah wal Jamaah yang benar?


Ahlus Sunnah meyakini tanpa keraguan bahawa Rasulullah ﷺ menghadap Allah pada peristiwa Isra' Mi'raj namun wajib jazamkan dalam hati (tanam kukuh di dalam hati), bahawa Zat Allah yang Baginda lihat adalah Zat  Yang Laisa Kamithlihi Syai’un. (tiada umpama sesuatu seperti-Nya), iaitu Zat Allah yang tidak dapat disebutkan rupa-Nya atau tempat-Nya atau arah-Nya dan tidak juga mampu dihuraikan cara pertemuan tersebut.


Pertemuan itu tidak seperti pertemuan makhluq kepada makhluq lain.  Maka barang siapa beri'tiqad Allah duduk atas Arasy seperti Raja-Raja bertahta di dunia lalu menyangka Rasulullah ﷺ datang menghadap Allah laksana manusia menghadap "raja dunia", maka ini i'tiqad batil dan sesat.


Ungkapan yang layak menepati Kebesaran Allah bagi menjelaskan pertemuan dan penglihatan Rasulullah ﷺ  pada Zat Allah di atas Arasy adalah:


Menurut penjelasan Ahli Ma'rifat yang benar-benar mengenal Allah:

Allah Ta’ala _Tajalli_ (menyatakan diri-Nya) kepada Rasulullah ﷺ  di atas Arasy!  Keadaan ini hampir serupa dengan “Allah Ta’ala Tajalli di bukit Tursina” kepada Nabi Musa Alaihis Salam — Allah Ta'ala menyatakan diri-Nya di Bukit Tursina.


Jika ditanya lagi:

Bagaimana kaifiyyat “Allah Ta’ala menyatakan diri-Nya?" Maka Jawapannya:

Tiada kaifiyyat atau cara untuk menghuraikannya dan dilarang bertanya “bagaimana” terhadap Allah Ta’ala, kerana Dia Zat Yang Laisa Kamithlihi Syai’un.  Maka bertanya "bagaimana" terhadap Allah atau membincangkannya atau membahaskannya adalah bid'ah kesesatan.


Hal ini hampir serupa dengan huraian terhadap pertanyaan : "Bagaimanakah Allah istiwa atas Arasy". 



Berkata Al-Imam Shaikh Abdul Qodir Jilani رضي الله عه:

"Al-kaif (caranya) Tuhan istiwa di atas 'Arasy tidak diketahui.  Maka dilarang bertanya bagaimana Tuhan di Arasy.  Bertanya atau membincangkan atau membahaskan cara Tuhan istiwa di atas Arasy adalah bid'ah kesesatan."

[Al Ghunyah]


Bersambung siri 604 اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

=======================

MAJLIS TAZKIRAH JILANI  

🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 661) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...