Wednesday, July 03, 2024

■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI

BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 388)

■■■■■■■■■■■■■■■■■


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ



Dosa Besar ke-51 : Bocorkan Rahsia

...... sambungan....



Contoh-contoh:

============


Contoh 1 : Dedah rahsia peribadi, 'aib seseorang

Barangkali inilah contoh yang paling umum dan paling banyak terjadi di kalangan manusia, terutama mereka yang terlibat di dalam parti-parti politik. 


Sudah dimaklumi, menutupi 'aib (kekejian atau kecelaan) seseorang adalah wajib dan dedahkannya adalah haram dan dosa besar. Jika kamu mengetahui 'aib seseorang, maka wajib atas kamu  menutupinya dan dilarang keras mendedahkannya kepada pihak lain. 


Walau bagaimanapun, pada zaman ini, mendedahkan rahsia dan membuka 'aib orang lain menjadi suatu kegemaran masyarakat. Mereka sengaja mencari-cari dan menyelidiki rahsia peribadi seseorang lalu mendedahkannya kepada umum melalui berbagai media. Kadangkala ditokok tambah dengan berbagai cerita dusta. 


Mereka yang melakukannya terlibat ke dalam 4 macam dosa besar:

1. Bocorkan rahsia, membuka 'aib orang

2. Mengintai-intai kesalahan orang 

3. Berdusta

4. Menganiaya orang 


Contoh 2 : Dedahkan rahsia kesepakatan antara dua orang

Dua orang yang berpakat untuk menyimpan suatu rahsia, sama ada ianya berkenaan rahsia peribadi atau rahsia perniagaan, rahsia jamaah atau lainnya, maka wajib ke atas kedua-dua mereka menyimpan rahsia tersebut, dilarang mendedahkannya.


Contoh 3 : Dedahkan rahsia jamaah

Setiap Jamaah mempunyai rahsia tersendiri. Lazimnya rahsia khusus sesebuah jemaah disimpan oleh AJK yang dilantik. Maka wajib setiap AJK menyimpannya dan dilarang mendedahkannya.


Contoh 4 : Dedahkan rahsia perniagaan

Apabila beberapa orang berhimpun dan berpakat untuk menjalankan suatu perniagaan, akan terjadi di sana beberapa bentuk perjanjian dan rahsia yang wajib dipelihara. Di dalam urusan ini, adalah wajib memelihara rahsia perniagaan dan dilarang pecahkannya kepada pihak lain.


Contoh 5 : Dedah rahsia peperangan (jihad fi sabilillah)

Ketika terjadi peperangan, setiap pergerakan dan strategi peperangan adalah rahsia. Dedahkan strategi perang boleh melumpuhkan seluruh angkatan perang. Barangsiapa bocorkan rahsia peperangan kepada musuh (kafir harbi), maka tidak syak lagi dia adalah munafiq. Wal Iyazubillah


Bersambung siri 389 اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

=====================

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

   🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 392) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...