■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■
KEWAJIPAN AMALKAN TASAWWUF-TORIQAT
(Siri 52)
■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
8.0 Cabang Penting :
sambungan...
Cabang 5 : Wahyu Pertama dan Zikir Allah Allah Allah ( sambungan )
Imam Nawawi Radhiallahu Anhu:
"Perlu diketahui bahawa pada riwayat² tersebut (Hadith zikir Allah Allah) terdapat kesepakatan pengulangan lafaz Allah pada dua riwayat tersebut. Demikianlah dicatat di dalam seluruh kitab² sahih.
[Syarah Imam Nawawi]
Imam Ghazali Radhiallahu Anhu:
"Seseorang yang ingin berzikir hendaklah duduk pada suatu tempat yang sunyi, menutup segala pancaindera zahir, mencelikkan mata hati, pendengaran hati, dan dengan itu menjadikan hatinya sebagai wadah untuk menerima alam malakut Dalam pada itu hendaklah sentiasa menyebut Allah Allah Allah berterusan dengan hati bukan dengan lidah"
[Kimiya As-Sa'adah]
Imam Asy-Sya'rani Radhiallahu Anhu:
"Kami telah menerima bai'at daripada Guru kami supaya berzikir menyebut lafaz "Allah Allah" sebanyak 24,000 kali sehari semalam"
[Uhud As-Sughra]
Imam Ibn Hajar Al-Haythami Radhiallahu Anhu:
Beliau adalah Mufassir, Muhaddith, Imam besar Mazhab Syafi'e. Mujadddid kurun ke-10 Hijriyyah,
Kata beliau :
"Amalan tersebut (zikir La-Ilaha Illallah ) perlu berterusan sehingga kesan zikir menjiwai dirinya dan pada ketika itu lebih utama bagi salik zikir "Allah Allah"
[Miftah Al Falah]
Imam Ahmad ibn Muhammad Ibn Atha’illah As-Sakandar Ibn Atha illah Radhiallahu Anhu:
Beliau adalah Pengarang kitab Hikam dan Guru Besar Syaziliyah berkata:
"Hendaklah kamu berzikir ismuz-Zat Allah Allah Allah atau hu, hu, hu dindalam hati tanpa menyebut di lidah."
[Miftah Al Falah]
Berkata Muhaddith Ummah, Shaikh Zakariyya Kandahlawi Radhiallahu Anhu:
"Kaedah zikir ismuz-Zat (Zikir Allah Allah) adalah mengingat Allah dengan matlamat tiada lain di dalamnya melainkan Allah sebagai maqsudnya, yang ditujui dan dicintai. Dengan bentuk ini, ianya merupakan subjek yang tersembunyi di dalamnya predikat, yang mana menepati secara sempurna akan syarat² nahwu. (tatabahasa Arab) Bahkan ianya menepati secara sempurna Kalimat Al-Qur'an : قُلِ ٱللَّهُۖ ثُمَّ ذَرۡهُمۡ فِى خَوۡضِہِمۡ يَلۡعَبُونَ
"Katalah "Allah" dan tinggalkan mereka di tempat main2 mereka itu", [Al-An'am (6) : ayat 91] — di dalam Kalimat ini terdapat subjek yang mengandungi prediket yang tersembunyi di dalamnya.
[Himpunan Surat² Muhaddith Maulana Zakariyya Kandahlawi]
bersambung siri 53 اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ
_________________________
MAJLIS TAZKIRAH JILANI
No comments:
Post a Comment