Friday, September 20, 2024

■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI

BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 510)

■■■■■■■■■■■■■■■■■


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ



Dosa Besar ke-61:

Penjilat - mudahanah (المداهنة)

....sambungan.....



Berkata Imam At-Tabari Radhiallahu anhu:

"Ketika orang-orang musyrik menawarkan kepada Rasulullah ﷺ agar mereka menyembah Allah selama setahun, dan Baginda ﷺ harus menyembah tuhan-tuhan mereka selama setahun juga.  Allah menurunkan ayat kepada Baginda ﷺ guna memberitahu jawapan untuk mereka mengenai hal ini, "Katakanlah hai Muhammad, kepada orang-orang musyrik itu, yang memintamu untuk menyembah tuhan-tuhan mereka selama setahun dan sebagai ganti mereka akan menyembah Tuhanmu selama setahun.  

 [Tafsir Tabari]



Ringkasan Asbabun-Nuzul:


Perintah Allah di dalam surah ini hampir sama dengan Perintah Allah di dalam surah [Al-Qalam (68): ayat 8,9 ] yang melarang Rasulullah ﷺ dan Ummat Baginda tolak ansur dan lemah lembut di dalam Aqidah dan Prinsip Agama dengan kaum kafir.


Secara umum sebab turun ayat ini adalah ketika kaum kafir Quraisy melihat kemaraan Da'wah Rasulullah ﷺ yang tak dapat dibendung lagi dan sambutan penduduk Makkah terhadap Ajaran Islam yang kian marak, mereka (kaum kafir Quraisy) sangat bimbang.  Maka mereka bertemu Rasulullah ﷺ dan berikan beberapa tawaran menarik (menurut sangkaan mereka)  kepada Baginda, dengan tujuan Baginda ﷺ hentikan Da'wah Baginda ﷺ dan berhenti mencaci berhala sembahan mereka:


(1) Pemimpin-pemimpin Quraisy menawarkan harta benda dunia, emas-perak dan wang yang banyak.


(2) Mereka menawarkan untuk mengahwinkan anak perempuan mereka yang cantik kepada Rasulullah ﷺ.


(3) Mengajak Rasulullah ﷺ tolak ansur, lemah lembut, berlapang dada untuk menyembah Tuhan-tuhan mereka (berhala, patung-patung sembahan kafir) satu tahun dan mereka akan datang menyembah Allah bersama Rasulullah ﷺ pada tahun berikutnya.


Allah Ta'ala kemudian turunkan ayat ini sebagai suatu penegasan dan pendirian teguh bahawa tidak ada tolak ansur kepada golongan kafir di dalam hal Aqidah dan prinsip-prinsip pokok Agama.  Seruan mereka (pemimpin-pemimpin kafir) kepada perdamaian dan tolak ansur di dalam perkara "sembahan kepada Tuhan-tuhan yang mereka sembah" merupakan kesyirikan — mempersekutukan Allah Azza wa Jalla, ketika itu tiada kompromi. 


Penegasan tersebut benar-benar merupakan tamparan paling hebat terhadap pemimpin-pemimpin Quraisy yang mahukan Rasulullah  ﷺ berlembut dan tolak ansur dengan mereka.  Ini kerana Perintah Allah ini menjadi pemutus antara pegangan dan Aqidah Ummat Islam dengan Aqidah batil sesat dan kafir yang dianut oleh kaum kafir Quraisy, ertinya tiada kompromi sampai bila-bila... sampai Qiamat!


Bersambung siri 511  اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

=====================

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

   🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 510) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...