Monday, August 19, 2024

■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI

BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 451)

■■■■■■■■■■■■■■■■■


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Dosa Besar ke-56:

Tidak berpegang kepada

Mursyid Pewaris Nabi yang Siddiq

....... sambungan.....



Ciri-ciri Mursyid PALSU

(Sufi PALSU, Ahli Ma'rifat PALSU)

============================


Sesungguhnya para Masyaikh (Ulama bertaraf Auliya Allah) seperti Imam Besar Ahlus Sunnah Sulton Auliya Shaikh Abdul Qodir Jilani Radhiallahu anhu,  Imam Asy-Syazili, Imam Ghazali dan lainnya telah memberikan amaran keras supaya berhati-hati  terhadap  golongan Sufi PALSU.  Tanda-tanda Sufi PALSU atau Mursyid PALSU amat banyak.  Namun sebahagian besar daripadanya adalah berkaitan dengan perkara-perkara berikut:


Tanda 1 : Tidak pernah berguru kepada Mursyid Pewaris Nabi yang Siddiq


Mursyid palsu tidak pernah berguru kepada Mursyid Pewaris Nabi yang Siddiq, yang mempunyai Silsilah sampai Rasulullah ﷺ.  Orang ini lazimnya akan mengaku belajar secara ghaib dengan Shaikh tertentu atau mengaku berguru kepada Wali Songo secara batin atau mengaku belajar dari Wali di gunung-gunung. 


Pengakuan ini batil dan tertolak...!


Sekalian Masyaikh telah menetapkan bahawa wajib mempelajari Agama sama ada yang bersifat Zahir (Syari’at – fiqh) maupun Toriqat (Toriqat - tasawwuf) dengan menghadap Guru (yang hidup) Pewaris Nabi yang Siddiq yang mempunyai Silsilah perguruan yang sahih, yang sampai kepada Rasulullah ﷺ.  


Semua Ulama Pewaris Nabi termasuk mereka yang Mujaddid dan Mujtahid berguru kepada Mursyid Pewaris Nabi yang hidup yang mempunyai Silsilah Pengambilan Ilmu Warisan Nabi dengan kaedah khusus yang terpelihara kesuciannya iaitu melalui Bai’at (janji setia) dan Talaqqi Musyafahah (menghadap Guru dan menerima ilmu terus dari lisan Guru). 


Adapun pengakuan seseorang yang mempelajari Ilmu daripada Auliya yang telah wafat adalah suatu peringkat yang tinggi setelah dia mencapai Ma’rifat yang tahqiq, Lazimnya sudah melepasi maqam Mukasyafah dan Gurunya sendiri mengesahkan hal tersebut. 



Tanda 2 :   Tidak mempunyai silsilah pengambilan ilmu


Perkara kedua ini mempunyai hubung kait dengan perkara pertama.  Orang ini tidak mempunyai Mursyid yang Siddiq sebagai Pemimpinnya kepada Ketuhanan.  Jika ada pun dia mempunyai seorang Guru, namun Gurunya tidak ada Silsilah pengambilan Ilmu sampai Rasulullah ﷺ.  Ilmu yang dimilikinya rekaan sendiri dengan mencampur adukkan berbagai ajaran falsafah batil atau ilmu batiniah.  Atau campur adukkan  ajaran-ajaran asing yang jelas bertentangan dengan Ahlus Sunnah seperti reiki, kundalini, ilmu cakra dan lain-lain yang nyata tersesat. 


Tanda 3 : Tidak ada Manhaj (sistem) Tarbiyyah yang lengkap

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               Guru PALSU tidak mempunyai Sistem lengkap Tarbiyyah keruhanian yang meliputi, Zikrullah, Tawajjuh dan Suluk.  Mereka hanya meniru sana sini menggunakan amalan biasa orang awam.


Tanda 4 :   Ilmu Ma’rifat dicanangkan bukan dari pengalaman keruhanian sendiri

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          Orang ini sering bercakap soal Haqiqat dan Ma'rifat yang tinggi-tinggi sedangkan semua itu bukan dari pengalaman keruhanian sebaliknya mereka kutip dari kitab-kitab Tasawwuf yang tinggi-tinggi lalu mengaku sudah miliki ilmu Ma'rifat.  Atau ungkapan berbelit-belit keluar dari hembusan atau bisikan iblis.


Tanda 5 :   Terang-terangan Menyalahi Syari’at

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      Mursyid PALSU seringkali melanggar  Syari'at atau menyalahi hukum yang jelas haram seperti meninggalkan solat, puasa dan lain-lain dengan alasan sudah sampai kepada Tuhan atau mengaku sudah menjadi Tuhan.  Atau mendakwa boleh melakukan zina atau minum arak dengan dakwaan telah bebas dari syari'at.  Ini adalah pegangan orang Zindiq. Wal Iyazubillah


Bersambung siri 452 اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

=====================

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

   🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 514) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...