Thursday, March 09, 2023

■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI

BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

( Siri 260)

■■■■■■■■■■■■■■■■■


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Dosa Besar 33 : Bercakap yang sia-sia

sambungan....


Contoh-Contoh Perkataan sia2

======================


Contoh 1:  Banyak bertanya yang tidak perlu

Banyak bertanya atau bertanya berkenaan hal Agama yang sudah jelas hukumnya sebagaimana yang telah ditetapkan (oleh Ulama Mujtahidin) adalah termasuk perkataan sia-sia yang membawa kebinasaan diri. 


Mengapakah demikian?


Jawabnya : dengan pertanyaan tersebut, si penanya menjadi kesukaran mengamalkan suatu ibadah atau kewajipan, sedangkan jika dia terus amalkan apa yang sudah jelas, sudah memadai baginya menyempurnakan tersebut. 


Perkataan2 seperti ini di antara yang paling tercela yang membawa mensia-siakan waktu, menyusahkan diri sehingga hampir2 gagal menunaikan kewajipannya.  Kesalahan ini adalah di antara perlakuan orang2 Yahudi yang gemar bertanya yang tidak perlu sehingga akhirnya hampir2 mereka tak mampu tunaikan kewajipan atas mereka.  Dan ini juga menunjukkan setengah daripada kedegilan orang Yahudi yang sentiasa engkar dan kufur serta memusuhi Nabi2 yang diutus oleh Allah Ta'ala. 


Contoh sikap Yahudi suka bertanya berlebih2an sehingga menyusahkan diri untuk mengamalkan suatu Perintah Allah adalah "Kisah berhubung dengan Perintah Allah supaya mereka menyembelih seekor Sapi betina."


Ringkasan kisah:


■ Seorang kaya di kalangan Bani Israel mati terbunuh. Pembunuhnya tidak diketahui sehingga terjadi tuduh menuduh dan perselisihan besar di kalangan puak2 Bani Israel.


■ Akhirnya mereka setuju untuk menemui Nabi Musa Alaihis Salam untuk mengetahui siapa pembunuhnya.  


■ Ketika mereka menemui Nabi Musa untuk mengetahui siapa pembunuhnya, Baginda mohon Petunjuk Allah, maka turunlah Perintah Allah supaya menyembelih seekor Sapi betina. Namun reaksi golongan kafir Bani Israel menunjukkan keengkaran mereka selama ini. Mereka menuduh Nabi Musa sebagai main2. 


وَإِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ إِنَّ ٱللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تَذْبَحُواْ بَقَرَةً قَالُوۤاْ أَتَتَّخِذُنَا هُزُواً قَالَ أَعُوذُ بِٱللَّهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ ٱلْجَاهِلِينَ

Dan (ingatlah), ketika Nabi Musa berkata kepada kaumnya: "Sesungguhnya Allah menyuruh supaya kamu menyembelih seekor lembu betina". Mereka berkata: "Adakah engkau hendak menjadikan kami ini permainan?" Nabi Musa menjawab: "Aku berlindung kepada Allah daripada menjadi salah seorang dari golongan yang jahil."

[Al-Baqarah (2) : ayat 67]


■ Bani Israel tak puas hati dan minta Nabi Musa supaya bertanya kepada Allah... bermacam2 soalan berkenaan Perintah Allah tersebut..


Mereka bertanya...

Lembu betina yang macamana keadaannya ?

Kemudian mereka bertanya lagi apa warna lembu tersebut?

Kemudian mereka bertanya lagi warna kuning yang macamana?


Demikianlah perangai mereka terus menerus bertanya dan bertanya lagi sehingga akhirnya hampir2 tak dapat menemui lembu yang disifatkan. Sedangkan jika mereka terus laksanakan Perintah Allah pada permulaan Perintah supaya sembelih lembu betina sudah selesai urusan. Namun mereka terus menerus bertanya dan bertanya lagi sehingga mereka hampir2 gagal di dalam melaksanakan Perintah tersebut. 


■ Allah Ta'ala menceritakan kisah tersebut supaya menjadi i'tibar kepada Ummat Islam dan kemanusiaan seluruhnya :  Jangan banyak bertanya berkenaan suatu Perintah Allah setelah diterangkan hukumnya oleh Ulama yang benar2 layak sebagai Ulama Pewaris Nabi. 



Bersambung siri 261   اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ


-------------------------

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

      🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 392) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...