Tuesday, February 14, 2023

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 252)

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Dosa Besar 32 : Dustakan Taqdir (Qadha dan Qadar)

sambungan...


Contoh 3: Melanggar Syari'at sewenang2 dengan alasan ianya Taqdir

Golongan ini melakukan dosa sewenang2nya dengan anggapan semua itu Taqdir.  Mereka tidak merasa bersalah selepas mereka melakukan ma'siat / kemungkaran. kerana menurut I'tiqad mereka, Allah yang Taqdirkan mereka berbuat dosa.


Mereka sewenang2 melakukan maksiat / kemungkaran kemudian balikkan semua perlakuan jahat kepada Allah Ta'ala. Ini adalah perlakuan orang zindiq. 


Prinsip Ahlus Sunnah berhubung dengan Taqdir, Af'al Allah (Perbuatan Allah) dan af'al manusia (perbuatan manusia) secara ringkas adalah seperti berikut:


■ Seluruh kejadian atas muka bumi berlaku menurut Taqdir Allah yang Azali. Tiada siapa pun mampu mengubahnya.


■ Allah Ta'ala yang Menciptakan kebaikan (Keimanan) dan kejahatan (kekufuran). Allah Menciptakan kebaikan sebagai tuntutan atas setiap insan dan Dia memerintah agar mengikutinya.  Dia Menciptakan keburukan sebagai dugaan dan larangan dan diperintah menjauhinya.


■ Allah Ta'ala Kurniakan aqal kepada manusia (dan jinn) untuk memilih kebaikan dan jauhi larangan-Nya. 


■ Ketika menanggapi perlakuan diri atau manusia lain, terdapat dua keadaan yang wajib dipegang.   

Pertama : Syari'at

Kedua : Haqiqat


Perbuatan dan perkataan wajib berdiri pada Syari'at (hukum2 Syara' yang ditetapkan di dalam Kitabullah, Sunnah Rasul dan Ijma' Qias Ulama) sedangkan hal hati berdiri pada Haqiqat (memandang Taqdir Ketentuan Allah)


Jangan samakan keduanya. 

Jangan campur adukkan keduanya.

Jangan tinggalkan salah satu darinya.


■ Apabila seseorang di dalam kebaikan, maka wajib baginya kembalikan segala kebaikan dan kejayaan tersebut kepada Allah Ta'ala. Dan apabila seseorang berbuat dosa atau di dalam kejahatan, maka wajib baginya kembalikan segala kejahatan dan kegagalan tersebut kepada diri sendiri iaitu mengaku kesalahannya dan taubat segera.


Berkata Al-Imam Sulton Auliya Shaikh Abdul Qodir Jilani Radhiallahu anhu:

"Maka yang wajib bagi semua orang beriman adalah berpegang bahawa amal yang baik adalah atas Taufiq Allah dan amal yang buruk (jahat, keji, kufur) adalah dari dirinya, sehingga dia masuk ke dalam Firman Allah :


وَٱلَّذِينَ إِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوۤاْ أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُواْ ٱللَّهَ فَٱسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ وَمَن يَغْفِرُ ٱلذُّنُوبَ إِلاَّ ٱللَّهُ

"Dan juga orang-orang yang apabila melakukan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka segera ingat kepada Allah lalu memohon ampun akan dosa mereka dan sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah."

[Aali Imran (3) : ayat 135] 


Apabila seorang hamba menganggap bahwa maksiat adalah dari dirinya, maka dia termasuk orang yang beruntung dan selamat, daripada dia mengaggap dosanya adalah dari Allah, meskipun pada hakikatnya sememangnya Allah penciptanya.

[Tamat nukilan Kitab Sirrul Asrar]


Berkata Al-Imam Sulton Auliya Shaikh Abdul Qodir Jilani Radhiallahu anhu :

"Perbahasan di bidang ini (Rahsia Taqdir) yang kalau manusia memaksakan pembahasannya, dia akan terpeleset menjadi Zindiq.   Ketika Iblis ditanya : Mengapa engkau tidak mahu menghormati Adam (ketika Allah perintah dia sujud hormat kepada Nabi Adam), dia menjawab : "Ini Taqdir-Mu Ya Allah".  Dengan ucapan itu dia menjadi kafir dan diusir dari Syurga."

[Sirrul Asrar]


Bersambung siri  253  اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

__________________________ .

MAJLIS TAZKIRAH JILANI            

     🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 392) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...