■■■■■■■■■■■■■■■■■
PENYAKIT HATI
BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI
(Siri 512)
■■■■■■■■■■■■■■■■■
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
Dosa Besar ke-61:
Penjilat - mudahanah (المداهنة)
....sambungan.....
Asbab An-Nuzul (Sebab turun ayat):
Berkata Imam Qurtubi Radhiallahu anhu:
"Orang-orang musyrik berkata kepada Nabi ﷺ, "Kami tidak sudi duduk dengan orang-orang seperti mereka, iaitu Sayyidina Salman Al-Farisi, Shuhaib, Bilal dan Khabab Ridhwanullah Alaihi Ajmain duduk berserta dengan Baginda ﷺ, maka mereka berkata : “Usirlah mereka dari sisimu.”
Orang-orang musyrik itu menuntut Rasulullah ﷺ agar mencatat hal itu untuk mereka, sehingga Baginda ﷺ pun berniat untuk melakukan hal itu. Baginda ﷺ kemudian memanggil Ali untuk mencatit. Lalu orang-orang miskin tadi (sahabat Ahlus Suffah) berdiri dan duduk di suatu sudut. Allah kemudian menurunkan ayat ini. Oleh kerana itu Sa’d memberi isyarat dengan perkataannya : "Maka muncullah di hati Rasulullah ﷺ apa yang Allah Kehendaki untuk muncul."
Pada waktu itu, Nabi ﷺ condong untuk melakukan hal itu kerana mengharapkan keislaman orang-orang musyrik itu, juga keislaman kaum mereka. Baginda ﷺ berpendapat bahawa tindakan tersebut tidak sedikit pun akan menyisihkan para sahabat Baginda ﷺ dan juga tidak akan merendahkan darjat mereka, sehingga Baginda ﷺ pun condong kepada hal itu. Allah kemudian menurunkan ayat ini. Dalam ayat ini, Allah melarang Baginda ﷺ melakukan apa yang menjadi niat Baginda ﷺ, iaitu hendak menyisihkan mereka, bukan mengusir mereka.
Muslim meriwayatkan dari Sa'd bin Abi Waqas dia berkata, "Kami ber-enam pernah bersama Rasulullah ﷺ, maka datang orang-orang musyrik kemudian berkata kepada Baginda: “Usirlah mereka dari sisimu, agar mereka tidak berani terhadap kami." Sa'd bin Abi Waqas berkata: "Saat itu aku bersama dengan Ibnu Mas'ud, seorang lelaki Hudzail, Bilal dan dua orang (lainnya) yang aku tidak dapat menyebutkan nama mereka. Maka muncullah di dalam hati Baginda ﷺ apa yang Allah Kehendaki untuk muncul, sehingga Baginda ﷺ berbicara kepada jiwa Baginda. Allah Azza Wa Jalla kemudian menurunkan ayat ini.”
[Tamat Nukilan Tafsir Qurtubi]
Berkata Imam Qurtubi Radhiallahu anhu:
Ketika turun ayat Allah: Al-Kahfi : Ayat 27,28,29, bangunlah Nabi ﷺ untuk mencari mereka (iaitu mereka yang Allah Ta’ala Perintah supaya berserta dengan orang-orang menyeru kepada Allah pagi-pagi dan petang-petang), hingga mendapati mereka di bahagian hujung Masjid hal keadaan mereka sedang berzikir kepada Allah, lalu Baginda ﷺ bersabda, “Segala Puji bagi Allah yang belum mematikanku hingga Memerintahkan kepadaku agar bersabar dengan orang-orang dari Ummatku, bersama-Mu di dalam kehidupan dan Bersama-Mu di dalam kematian.”
Menurut Imam Al-Hasan: وَلَا تَعْدُ عَيْنٰكَ عَنْهُمْۚ Jangan kedua matamu melampaui mereka (jangan abaikan mereka dan jangan meremehkan mereka) semata-mata kerana mencari keindahan dunia.
Pendapat lain mengatakan : Jangan mencela mereka (jangan menghina mereka disebabkan kemiskinan mereka atau kerana mereka hanya memakai pakaian lusuh).
Dari Adh-Dhahhaq, dari lbnu Abbas, Perintah Allah “ وَلَا تُطِعْ مَنْ اَغْفَلْنَا قَلْبَهٗ عَنْ ذِكْرِنَا “ adalah larangan mengikuti permintaan Umayyah bin Khalaf Al-Jumahi. Orang ini meminta kepada Nabi ﷺ agar Baginda jauhkan Sahabat Baginda yang miskin (Ahlus-Suffah) yang sentiasa bersama Baginda agar tokoh-tokoh Quraisy dapat mendekat kepada Baginda. Golongan kafir Quraisy ini adalah فُرُطًا , iaitu melampau batas, lalai, fasiq dan zalim.
[Tamat Nukilan Tafsir Qurtubi]
Pengajaran Penting:
Sebagaimana sudah dibicarakan sebelum ini, kedua-dua ayat ini melarang Ummat Islam mengorbankan prinsip pokok Agama demi harapkan tawaran orang kafir. Prinsip pokok di sini adalah: "Ahli Zikir yang mereka itu "Kekasih Allah" yang memenuhi bumi dengan Cahaya Keagungan Ilahi pada setiap waktu.
Bersambung siri 513 اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ
=====================
MAJLIS TAZKIRAH JILANI
🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳
No comments:
Post a Comment