Tuesday, July 23, 2024

■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI

BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 412)

■■■■■■■■■■■■■■■■■



بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ



Dosa Besar ke-55:

Abaikan Toriqat (Tasawwuf)

..... Sambungan....



Dalil-Dalil Penting

===============


Dalil 1 : Firman Allah:


وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ


“Dan tidaklah Aku ciptakan Jin dan Manusia kecuali untuk beribadah kepadaku” 

[Adz-Dzaariyaat (51) : Ayat 56]


Berkata Ibnu Abbas Radhiallahu Anhu:

"Yang dikehendaki dengan  Kalam Allah  "  يَعْبُدُونِ  "   (Ya'budun)  pada ayat di atas adalah sebenarnya   " يعرفون "  (ya'rifun)  iaitu Mengenal Allah (Ma'rifat).   

[Tafsir Ibnu Abbas]


Al Imam Sulton Auliya Shaikh Abdul Qodir Jilani Radhiallahu Anhu berkata:

Dengan ilmu zahir sahaja, manusia tidak akan mencapai Haqiqat (Tauhid yang suci murni) dan tidak akan sampai kepada Matlamat Ubudiyyah.  Ubudiyyah yang benar dan sempurna hanya akan wujud oleh perpaduan antara ilmu zahir (Syari'at Rasulullah ﷺ) dan ilmu batin (Toriqat Rasulullah ﷺ).  Dengan ini dapat menyempurnakan  tuntutan Ma'rifat dan Ubudiyyah  sebagaimana Firman Allah    "وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ ". 

[Tamat Nukilan dari Kitab Sirrul Asrar]


Syarahan ringkas:


(1) Berdasarkan tafsiran Ibn Abbas dan Imam Jilani _Ridhwanullah_ _alaihim ajma’in_, bahkan kesepakatan Ulama Ahlus Sunnah, kita dapat memahami tujuan penciptaan manusia adalah untuk Ma’rifat (Mengenal Allah) dan Ubudiyyah (Mengabdikan kepada-Nya zahir dan batin). 


(2) Ungkapan Ubudiyyah itu pada hakikatnya adalah "Perhambaan" dan bukan semata-mata ibadah.  Pengertian "ibadah"   membawa maksud umum kerana pekerjaan "ibadah" dikerjakan  juga oleh manusia lain yang menganut agama lain,  atau tegasnya orang kafir dan Musyrik.   Berbeza dengan Ubudiyyah, ia membawa pengertian yang amat suci dan mulia — Penyerahan diri sebagai hamba yang faqir secara mutlaq  di hadapan Allah.  Oleh yang demikian pengertian "Ma'rifat"  (Mengenal Allah dengan sebenarnya) dan "Ubudiyyah" (Perhambaan yang sempurna)  itulah sebenarnya yang dikehendaki oleh Allah Ta'ala ke atas manusia, (tujuan penciptaan manusia),   BUKAN pengertian sempit "ibadah".  


(3) Rasulullah ﷺ mendidik para Sahabat Mengenal Allah dengan cara menghayati hakikat ke-Wujudan Allah di dalam hati. Baginda menyucikan batin mereka daripada kesyirikan (syirik khafi), mazmumah, aghyar dan segala kekotoran ma’nawiyyah.  Baginda ﷺ mendidik para Sahabat secara praktikal (bukan sekadar teori), melatih mereka dengan Zikrullah dan mujahadah sungguh-sungguh sehingga hati mereka benar-benar suci bersih dan memancar Cahaya Ketuhanan.  Inilah jalan sebenar Mengenal Allah dan Ubudiyyah.   Jalan Ma’rifat ini kemudiannya diwarisi oleh para Sahabat dan seterusnya para Mursyid Pewaris Nabi yang Siddiq sambung menyambung sampai ke hari ini dan bersambung sampai Qiamat.


(4) Sebahagian Ummat Islam tidak berpegang kepada Jalan Ma’rifat yang diwariskan oleh Rasulullah ﷺ ini untuk Mengenal Allah dan Ubudiyyah.  Sebaliknya mereka habiskan masa berdebat Sifat-Sifat Allah sehingga jatuh kepada firqah-firqah sesat seperti Mu’tazilah, Jabariyyah, Syi’ah (rafidhi), Khawarij (wahhabiyyah) dan lainnya berjumlah 72 firqah sebagaimana telah dihuraikan.  Mereka tertipu dengan was-was Iblis.  Wal Iyazubillah.


(5) Jika seseorang hanya amalkan ilmu zahir (Syari'at) sahaja dan tinggalkan ilmu batin (Toriqat)  atau dia hanya amalkan ilmu batin (Toriqat ) sahaja dan abaikan Ilmu Zahir (Syari'at), maka dia sama sekali tidak akan dapat Mengenal Allah dengan sebenar dan tidak mungkin dapat Ubudiyyah (perhambakan diri) di dalam ertikata yang sebenar sebagaimana yang dituntut oleh Allah.  Bahkan golongan seperti ini di dalam bahaya kebinasaan Iman.  


Point paling penting di sini:

Seseorang TIDAK sama sekali mencapai Tauhid hakiki, Iman sejati —  Mu'min dan Muttaqin yang sebenar tanpa amalkan Toriqat berserta Syari'at. 


Bersambung siri 413 اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

=====================

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

   🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

 ■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 522) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...