Monday, March 11, 2024

■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI

BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

( Siri 322)

■■■■■■■■■■■■■■■■■



بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ




Dosa Besar 45:

Engkari Kebaikan Orang



(5) Bersyukur (berterima kasih) adalah satu daripada bermacam-macam Ibadah yang diwajibkan oleh Allah Ta'ala ke atas manusia.   "Syukur Ni'mat"  dikaitkan dengan IMAN dan lawannya "kufur Ni'mat"   dikaitkan dengan AZAB yang pedih.   


(6) Barangsiapa Syukur kepada Allah dan kemudian Syukur (terima kasih) kepada hamba-hamba Allah yang menjadi asbab Pertolongan Allah sampai kepadanya, maka sesungguhnya dia telah syukur kepada Allah sebagaimana tuntutan-Nya.  Sebaliknya barangsiapa tidak syukur (terima kasih) kepada insan-insan yang menjadi asbab pertolongan Allah sampai kepadanya, maka sesungguhnya dia telah kufur kepada Allah.  Inilah yang dikatakan "engkar kepada kebaikan orang lain yang berbuat baik padanya adalah dosa besar." Inj juga bermaksud : orang ini tidak bersyukur kepada Allah pada hakikanya, bahkan dia telah kufur Ni'mat.


(7) Sesungguhnya, Kekasih Allah yang paling berjasa kepada sekalian manusia bahkan seluruh alam adalah Junjungan Besar Sayyidina Muhammad ﷺ, maka WAJIB atas setiap orang benar-benar beriman untuk syukur kepada Baginda dengan banyakkan Solawat atas Baginda. 


(8) Sesudah itu, insan yang paling banyak pengorbanan dan jasanya kepada kita adalah Mursyid Pewaris Nabi yang Siddiq. Beliau habiskan seluruh hidup beliau untuk  pimpin Ummat (murid, salikin) kepada Allah. Pimpinan beliau tidak terhenti pada dunia tetapi sampai Akhirat. Ketika Perhimpunan di Mahsyar, ketika sekalian manusia sibuk dengan hal sendiri, ketika setiap manusia melarikan diri dari saudara masing-masing, termasuk ibu bapa, suami, anak-anak.... tiada yang sedia membantu. Hamba Allah yang datang menarik tangan kita hanyalah Mursyid yang pimpin kita ketika di dunia. Beliau pimpin kita bergabung dengan Panji-Panji Rasulullah ﷺ, kemudian masuk Syurga tanpa hisab.


(9) Kemudian dari itu adalah ibu bapa yang berjasa melahirkan kita, membesarkan kita sampai dewasa. Sesudah itu hamba-hamba Allah yang lain, jiran tetangga, saudara mara, sahabat handai  yang hulurkan berbagai pertolongan kepada kita.


(10) Allah Ta'ala Perintahkan agar semua orang beriman sentiasa mensyukuri (terima kasih) kepada kesemua mereka yang menjadi asbab berbagai Nikmat Allah sampai kepada kita. Barangsiapa tidak bersyukur (tidak terima kasih) kepada hamba-hamba Allah ini, maka mereka telah kufur engkar kepada Allah. Wal Iyazubillah.


Berkata Imam Al-Haythami Radhiallahu anhu:

"Perhitungan sebahagian dosa besar oleh Ulama dalam hal ini memang agak jauh tetapi dapat didekatkan dengan membawanya kepada pengingkaran pada pemberian Allah sebab, secara hakiki bahwa yang berbuat kebaikan adalah Allah Ta'ala. Dapat juga dibawa pada pengingkaran terhadap pemberian orang yang berbuat baik yang wajib dijaga, seperti pemberian nafkah suami."

[Al-Zawaajir]


Bersambung siri 323 اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

=====================

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

   🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 392) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...