Thursday, March 09, 2023

■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI

BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 266)

■■■■■■■■■■■■■■■■■


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Dosa Besar 33 : Bercakap yang sia-sia

sambungan....



(7) Suami isteri berbual untuk kasih sayang

Suami isteri yang sering berbual dan meluahkan kata-kata manis dengan tujuan kasih sayang, TIDAK termasuk ucapan sia-sia. Sebaliknya terpuji.  Rasulullah ﷺ sendiri adalah contoh terbaik di dalam hal ini. 


(8) Guru yang Arif berkata2 banyak bertujuan mendidik

Seorang Guru yang Arif (Pewaris Nabi yang siddiq) berkata2 banyak untuk tujuan mendidik dan membimbing manusia kepada Allah, tidak terlarang dan bukan sia-sia. Ini kerana seorang Pewaris Nabi yang siddiq sememangnya diamanahkan untuk bercakap menyampaikan Risalah Rasul kepada Ummat manusia dan diamanahkan mendidik serta membimbing mereka kepada Allah Ta'ala dengan selamat. Sedangkan murid diperintahkan banyak diam, mendengar dan ta'at.


(9) Bertanya kepada ahli zikir jika kamu tak tahu

Bertanya suatu hukum Agama atau bertanya cara mengerjakan suatu ibadah kepada ahlinya TIDAK dikatakan sia-sia. Adapun yang sia-sia dan larang keras adalah sengaja bertanya banyak sedangkan dia sudah tahu cara2nya. Atau dia sengaja mengulang2 suatu pertanyaan tanpa keperluan pada Agama, maka ini yang tercela sebagaimana yang telah dihuraikan pada awal bab ini.


Allah Ta'ala Perintahkan kepada ummat manusia supaya "bertanya" kepada orang yang Arif (ahli zikir) — ertinya mempelajari Agama atau apabila kamu menghadapi suatu kesulitan dan tiada jalan keluar, maka bertanyalah kepada mereka... In shaa Allah mereka akan menunjukki jalannya.


Ahli Ma'rifat adalah hamba2 Pilihan Allah yang sentiasa menghadap Allah dan di dalam Pimpinan Ruhaniyyah Rasulullah ﷺ.  Dengan demikian bertanya kepada mereka soal hukum-hakam Agama dan penyelesaian bagi suatu masalah rumit yang sedang dihadapi adalah terpuji sesuai dengan Perintah Allah.


✨🕌✨ Firman Allah تَعَالَى :

فَٱسْأَلُواْ أَهْلَ ٱلذِّكْرِ إِن كُنْتُم لاَ تَعْلَمُونَ


“Bertanyalah kepada ahli Zikir (ahli Ma'rifat atau orang yang memiliki pengetahuan) jika kamu tidak tahu."

[Al-Nahl (16) : ayat 43]


Kemudian keizinan untuk "bertanya"  dibatasi dengan hal-hal yang perlu pada Agama, atau perlu pada urusan dunia yang terpuji (yang menghubung kepada Akhirat), atau hal2 yang menghubungkan persaudaraan, atau untuk berbuat kebajikan kepada manusia. 


Perkara yang tidak berkaitan dengan Agama (tiada manfaat pada Akhirat dan tidak manfaat pada sisi dunia yang terpuji) dan tiada kaitan dengan persaudaraan dan tiada kaitan dengan kebajikan untuk ummat manusia...  semua ini perlu dijauhkan. Apa lagi ucapan2 yang terang2 membawa kepada sia-sia, permusuhan, pergaduhan atau kesesatan, inilah yang terlarang terkandung didalam Amaran Nabi ﷺ.


✨🕌✨ Sabda Rasulullah ﷺ :

   فَإِنَّمَا أَهْلَكَ الَّذِيْنَ مَنْ قَبْلَكُمْ كَثْرَةُ مَسَائِلِهِمْ وَاخْتِلاَفُهُمْ عَلَى أَنْبِيَائِهِمْ

“Sesungguhnya orang-orang sebelum kamu binasa kerana banyak bertanya dan berselisih dengan para Nabi” 

[Imam Bukhari dan Imam Muslim]


Bersambung siri 267  اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ


--------------------------

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

   🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 392) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...