Tuesday, July 23, 2024

■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI

BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 414)

■■■■■■■■■■■■■■■■■



بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ



Dosa Besar ke-55:

Abaikan Toriqat (Tasawwuf)

..... Sambungan....



Dalil 3 : Firman Allah:


قَدۡ أَفۡلَحَ مَن زَكَّٮٰهَا   وَقَدۡ خَابَ مَن دَسَّٮٰهَا


“Sesungguhnya beruntunglah orang yang menyucikan jiwa itu dan merugilah orang yang mengotorinya”

[Asy-Syams (91) : Ayat 9-10]


Berikut ringkasan  berkenaan Perintah Allah menyuruh sucikan hati sebagaimana difatwa oleh sekalian Ulama Mu'tabar (Ulama bertaraf Auliya Allah).


1. Ayat ini ayat Perintah WAJIB atau Fardhu ‘Ain di atas setiap individu Muslim, iaitu menyucikan hatinya daripada kekotoran dan kekejian maknawiyyah adalah Fardhu 'Ain atas setiap diri Muslim,  dan membiarkannya di dalam kekotoran (syirik, mazmumah dan ghaflah) adalah suatu keingkaran yang membawa kepada kefasikan.


2. Keberuntungan serta  kejayaan dunia Akhirat dihubungkan dengan "Penyucian Jiwa" dan Kegagalan serta  Kerugian dunia Akhirat dihubungkan dengan "Hati yang kotor"


4. Sesiapa yang TIDAK berusaha menyucikan hatinya yang kotor dan ternoda, maka dia jatuh kepada dosa besar tanpa disedari, bahkan semua amalnya akan terhapus  dan IMAN-nya hampir saja musnah (disebabkan syirik khafi dan mazmumah). 


5. Perhatikanlah dengan mata hati yang tajam....

Ayat yang cukup pendek, tetapi membawa makna yang sangat mendalam...!

Bahkan boleh dikatakan inilah intisari Agama, intisari TAUHID, intisari kehidupan dan kesudahan INSAN,  Natijah di Akhirat menghadap Rabbul Jalil Yang Maha Perkasa.


6. Apabila Allah Ta'ala Memerintah suatu Kewajipan di dalam Agama,  Ubudiyyah dan Tauhid, maka  pasti di sana Allah Taala Wahyukan cara-caranya, qaidahnya, syarat dan peraturannya.  Tidak mungkin Allah Ta'ala Memerintah suatu hal dan biarkan manusia tercari-cari tanpa panduan.


Jika demikian, bagaimanakah caranya? 

Bagaimanakah cara mendapatkan qaidah, peraturan dan syarat-syaratnya?

Siapakah yang mengetahuinya secara pasti?


Jawapannya:

Semua hal yang berhubung dengan HATI, JIWA, AQAL, RUH dan cara-cara menyucikannya ada di dalam diri Rasulullah  ﷺ.        Allah Ta'ala Kurniakan Baginda ﷺ segala ilmu yang diperlukan untuk menyucikan hati manusia.  Allah Ta'ala Kurniakan kepada Baginda ﷺ ubat dan penawar bagi setiap penyakit hati manusia.  Rasulullah ﷺ memiliki jawapan kepada setiap persoalan berhubung dengan kejiwaan dan kemanusiaan.  Allah Ta'ala Kurniakan kepada Baginda ﷺ segala kelengkapan zahir dan batin bagi menyempurnakan tuntutan Allah yang Maha Agung ini.


Cara-cara penyucian hati,  qaidahnya, peraturannya, syarat dan langkah-langkah ini kemudian diwarisi oleh Sekalian Pewaris Baginda yang Siddiq, yang dikenali sebagai Mursyid yang Siddiq  dengan jalan yang amat seni dan penuh Rahsia Ketuhanan.  Inilah sebabnya Ulama Ahlus Sunnah sepakat bahawa mencari Mursyid Pewaris Nabi yang Siddiq (Yang sebenar mewarisi Nabi ﷺ ) serta ambil dari mereka ubat dan penawar bagi penyakit hati mereka adalah fardhu Ain tanpa khilaf.


Perhatikanlah dengan hati yang jernih, inilah Toriqat Rasulullah ﷺ, di mana sekalian persoalan, cara-cara, qaidah, peraturan, syarat dan langkah-langkah terperinci tersusun rapi bagi menyempurnakan Perintah Allah tersebut.  Akur kepada kenyataan sekalian Masyaikh Ahlus Sunnah adalah keselamatan sedangkan keingkaran kepada mereka adalah kedegilan yang membinasakan.


Bersambung siri 415 اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

=====================

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

   🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

 ■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 522) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...