Monday, September 04, 2023

■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 279)

■■■■■■■■■■■■■■■■■



بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ



Dosa Besar 36 :

Tidak Redha dengan Taqdir

.....Sambungan.....


Contoh 4

Seorang abid (taat beribadah), sentiasa puasa sunnat dan hidupkan solat malam, dan jauhi sekalian ma'siat, merasa hairan melihat jirannya yang tak kuat ibadah tetapi sangat kaya-raya dan hidup mewah. Mereka sering melancong ke sana sini dengan penuh keriangan.  Maka timbul sangkaan di dalam hatinya bahwa Allah tidak adil. Dia menyangka dirinya yang selalu ta'at dan sungguh-sungguh beribadah sepatutnya mengecapi kebahagiaan tersebut.  


Sesungguhnya si abid ini tertipu. Allah Ta'ala Kurniakan berbagai Nikmat kepada manusia bukan kerana amal ibadahnya, bukan kerana kebaikan yang diperbuatnya dan bukan kerana ketinggian kedudukannya pada pandangan mata manusia. Tetapi ianya adalah semata-mata kerana Rahmat-Nya yang Maha Luas.  Keadaan kamu yang miskin dan dhaif, meskipun kamu melakukan ketaatan merupakan dugaan Allah ke atas kamu. Jika kamu bersabar dan terus cekal hati di dalam ubudiyyah kepada Allah Ta'ala, maka kamu akan mencapai kejayaan. Sebaliknya jika kamu merungut dan menyalahkan Taqdir, maka pintu kebinasaan terbuka luas untuk kamu.  Wal Iyazubillah.


Firman Allah :


وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ


“Sungguh, Kami akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikan khabar gembira bagi orang-orang yang bersabar”. 

[Al Baqarah (2) : Ayat 155]


Contoh 5

Terkait dengan contoh 4 di atas, orang Islam secara umumnya hidup di dalam kepayahan, kemiskinan atau serba kekurangan. Sedangkan orang-orang fasiq, zalim dan kafir hidup di dalam kesenangan, kemewahan dan kaya-raya. Sehingga timbul rasa tak puas hati dikalangan orang-orang Islam.  Mereka tidak redha dengan Ketentuan Allah. Mereka sering mempersoalkan di dalam hati mengapa Allah Ta'ala Memberikan kekayaan kepada orang-orang kafir sedangkan mereka terang-terangan menentang Allah dan Rasul-Nya.   Bagi orang-orang Islam awam ini, memadai peringatan Allah ini...!


Firman Allah :


وَلَا تَمُدَّنَّ عَيۡنَيۡكَ إِلَىٰ مَا مَتَّعۡنَا بِهِۦۤ أَزۡوَٲجً۬ا مِّنۡہُمۡ زَهۡرَةَ ٱلۡحَيَوٰةِ ٱلدُّنۡيَا لِنَفۡتِنَہُمۡ فِيهِ‌ۚ وَرِزۡقُ رَبِّكَ خَيۡرٌ۬ وَأَبۡقَىٰ


"Dan janganlah engkau melirik (menujukan) pandangan kedua matamu dengan keinginan kepada apa yang telah Kami berikan kepada beberapa golongan dari mereka yang kafir itu menikmatinya, yang merupakan keindahan kehidupan dunia ini, untuk Kami menguji mereka padanya; sedang limpah kurnia Tuhanmu di Akhirat lebih baik dan lebih kekal."

[Ta-ha (20) : Ayat 131]


Rasulullah ﷺ bersabda:

Dari ‘Uqbah bin ‘Amir Radhiallahu anhu, Rasulullah ﷺ bersabda: “Bila kamu melihat Allah Ta'ala Mengurniakan pada hamba (kemewahan, kelazatan, kenikmatan) dunia yang diinginkannya, padahal dia terus melakukan ma'siat (kekufuran, kefasikan, kezaliman) kepada-Nya, maka (ketahuilah) bahwa yang demikian itu adalah istidraj dari Allah (kelangsungan atau Kurnia Allah di dalam Kemurkaan-Nya).”   Kemudian Rasulullah ﷺ membaca Firman Allah : , فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَابَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّى إِذَا فَرِحُوا بِمَا أُوتُوا أَخَذْنَاهُمْ بَغْتَةً فَإِذَا هُمْ مُبْلِسُونَ

[Al-An'am (6) : Ayat 44]     “Maka tatkala mereka melupakan peringatan yang telah diberikan kepada mereka, Kami pun membukakan semua pintu-pintu kesenangan untuk mereka; sehingga apabila mereka bergembira dengan apa yang telah diberikan kepada mereka, Kami timpakan mereka secara mengejut (dengan bala bencana yang membinasakan), maka mereka pun berputus asa (dari mendapat sebarang pertolongan)."

[Imam Ahmad, Imam At-Thabarani, Imam Baihaqi]


Bersambung siri 280  اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

=====================

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

   🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 392) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...