Tuesday, December 27, 2022

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 150)

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


7.20  Dosa Besar ke -19:   Bakhil ( بَخِيْل  )

sambungan ...


Hakikat Bakhil, Pemurah dan Pembazir


■ Apakah maksud sebenar bakhil?

■ Adakah semua orang yang menahan harta itu dihukumkan bakhil?

■ Bolehkah menetapkan bahawa seseorang itu bakhil  semata2 kerana dia menyimpan wang yang banyak?

■ Adakah menyimpan wang itu dilarang secara mutlaq? 

■ Apakah had yang dijadikan ukuran bagi mengatakan seseorang yang menyimpan itu "bakhil"?

■ Wang simpanan yang bagaimanakah dilarang dan manakah yang diharuskan?

■ Siapakah yang dikatakan pemurah / dermawan?

■ Adakah semua orang yang belanja banyak itu boleh dikatakan dermawan?

■ Apakah syaratnya dan ciri2nya?

■ Apakah garis pemisah antara "bakhil" dan "pemurah"?

■ Siapakah yang dikatakan boros?

■ Bagaimanakah menentukan seseorang itu bakhil atau boros?

■ Apakah kadar, ukuran dan had antaranya?


Sesungguhnya persoalan2 yang disenaraikan  ini rumit.  Ia perlu dihalusi agar tidaklah seseorang yang menahan harta itu dituduh sebagai bakhil sewenangnya dan tidak pula seseorang belanjakan harta secara terang2an itu disanjung sebagai pemurah. Belum tentu. Ini kerana terdapat beberapa hal berhubung dengan hati dan beberapa jalan memperoleh harta dan cara2 menyampaikan maksud sedekah (belanjakan harta) yang sangat sulit memahaminya secara pasti berdasarkan pandangan zahir semata2.


Ada kalanya seseorang "menahan" hartanya (enggan berbelanja) kerana sebab2 tertentu yang menepati Syara' tetapi orang lain tidak mengetahuinya. Oleh kerana tu seseorang yang "menahan" harta belum boleh dikatakan bakhil secara mutlaq, melainkan perlu kepada penelitian sebab2 dia menahan hartanya.


Ada kalanya seseorang "berbelanja besar", misalnya seorang pembesar (ahli politik, dato', tan sri, tun) mengeluarkan sedekah untuk pembangunan Masjid lalu disiarkannya di dalam media, TV, internet dll untuk menunjukkan yang dia telah berikan sumbangan tersebut  maka ini belum tentu menunjukkan dia pemurah. Barangkali niatnya telah menyimpang dari ikhlas, barangkali harta yang disumbangkan itu bukan hartanya tetapi harta rakyat yang diselewengkan sebagaimana telah banyak terjadi pada zaman ini.


Sebahagian orang berlumba2 mengeluarkan belanja yang banyak kepada hal2 yang tidak perlu dengan sangkaan bahawa dia sedang melakukan kebajikan, sedangkan "berlebih2an belanja" pada suatu hal yang tidak perlu adalah termasuk pembaziran yang dilarang. 


Berkata Imam Ghazali :

"Kesimpulan dari kata2 tersebut, tidaklah meliputi dengan hakikatnya sifat pemurah dan sifat kedekut. Akan tetapi kami mengatakan : Harta itu dijadikan untuk suatu hikmat dan maksud, iaitu :  Harta adalah keperluan makhluq. Dan mungkin menahannya dari pengeluaran, daripada apa yang dijadikan harta itu untuk dikeluarkan. Dan mungkin diberi kepada apa yang tidak baik untuk dikeluarkan.  Dan mungkin pengeluaran itu dengan adil, iaitu : Harta itu dijaga di mana patut ia dijaga dan dibelanjakan kepada yang harus dikeluarkan.  Maka menahannya ketika mana ia harus dikeluarkan (dibelanjakan) itu bakhil. Dan memberikannya di mana seharusnya ditahan itu pemborosan (membazir). Di antara kedua ini terdapat "pertengahan". Dan itu yang terpuji"

[Ihya Ulumuddin]



Bersambung siri  151  اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

__________________________

MAJLIS TAZKIRAH JILANI     

       

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 392) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...