Saturday, August 26, 2023

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

( Siri 273)

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Dosa Besar 35 :

Muzik, Nyanyian,  yang melalaikan

....sambungan....


Ke 7 : Wanita menyanyi depan ajnabi

Wanita menyanyi di khalayak ramai (di hadapan lelaki ajnabi)  adalah haram.  Walaupun nyanyian itu berupa Nasyid, sama saja hukumnya.  Ini kerana suara wanita berirama, lemah gemalai adalah haram diperdengarkan kepada lelaki bukan mahram.


Ibn Jarir At Tabari:

Suara wanita yang dilembutkan dengan sengaja, dimanjakan dan dimerdukan. Ianya adalah diharamkan untuk diperdengarkan kepada khalayak lelaki secara Ijma’ selama-lamanya. 

[Tafsir At-Tabari ]


Ke-8 :  Berhimpun untuk Majlis Bacaan Solawat, Qosidah, Barzanji dsb

Majlis-majlis seperti ini adalah Perhimpunan terpuji selama mematuhi syarat-syarat seperti yang telah disebutkan pada awalnya.  Jika terjadi pelanggaran terhadap syarat-syarat tersebut seperti : campur lelaki wanita, pandangan memandang antara jantina berlainan, wanita menjadi penyanyi Nasyid, dsb. maka hilanglah keberkatan Majlis tersebut sebaliknya bertukar menjadi perjumpaan ma'siat. 


Ke-9 : Berhimpun untuk muzik dan nyanyian selainnya.

Berhimpun ramai-ramai untuk tujuan mengadakan muzik dan nyanyian (selain dari tujuan berzikir atau bersolawat atau lain-lain sepertinya) adalah jelas dilarang kerana menyerupai golongan fasiq yang sering berkumpul untuk mengadakan nyanyian dan bermuzik. 


Menurut hukum syara', laki2 dan wanita berhimpuan di suatu tempat mesti ada sebab-sebab yang diharuskan pada syara' seperti menuntut Ilmu, untuk rawatan, untuk urusan kehidupan yang lain yang harus.  


Sedangkan berhimpun antara lelaki dan wanita untuk mendengar nyanyian dan muzik BUKAN suatu yang di haruskan. Bahkan yang jelas adalah :  Banyak hal-hal buruk dan keji terjadi di tempat-tempat perhimpunan lelaki-wanita seperti yang disaksikan pada zaman ini.


Ke-10 : Mendengar muzik dan nyanyian di media elektronik.

Mendengar lagu, nyanyian, muzik di dalam TV, internet, radio dll adalah harus selama TIDAK wujud unsur-unsur kelalaian,  ma'siat atau syirik / kufur seperti yang disebut sebelum ini.


Imam Ghazali mempunyai hujjah yang bagus dalam hal ini.  Mendengar irama muzik atau nyanyian seseorang adalah sama seperti mendengar siulan burung atau suara desiran ombak. 


Walau bagaimanapun, perkataan Imam Ghazali perlu kepada penjelasan tambahan:


1.  Maksud diharuskan mendengar nyanyian orang lain adalah nyanyian menerusi media2 letronik seperti TV, radio dll dan BUKAN hadir di dalam perhimpunan  manusia yang dendangkan lagu2 serta muzik. 


2.  Tidak bawa kepada lalai dari zikrullah.


3.  Tidak abaikan atau lewatkan kewajipan / ibadah fardhu.


4.  Tidak berpanjangan mendengar lagu sehingga masuk kepada batas dilarang kerana mensia-siakan waktu.


5.  Niat dan tujuan sebagai menghibur hati dan minda yang kepenatan.


■ Sekiranya seseorang yang mendengar muzik atau lagu,  TIDAK mematuhi syarat2 tersebut, maka dikhuatiri masuk kepada yang diharamkan dan menumbuhkan sifat nifaq (munafiq). Wal Iyazubillah.


Bersambung siri   274 اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

=====================

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

   🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 392) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...