Tuesday, July 09, 2024

■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI

BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 396)

■■■■■■■■■■■■■■■■■



بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ



Dosa Besar ke-52

Menyakiti Allah

....sambungan....



Contoh 7 : Berjalan atas muka bumi dengan penuh kesombongan (Takabbur)


Allah Ta'ala Memerintahkan kepada sekalian manusia supaya sentiasa merasai Keagungan Allah dan rendah diri sesama manusia dan jangan sesekali berjalan di atas muka bumi dengan menyombong diri. 


Firman Allah:


وَلَا تَمۡشِ فِى ٱلۡأَرۡضِ مَرَحًا‌ۖ


"Dan janganlah kamu berjalan di atas muka bumi dengan penuh kesombongan."

[Al-Israa (17) : Ayat 37]


Meskipun kamu jutawan yang kaya-raya, atau kamu pegawai besar yang duduk di kerusi Mufti, atau kamu cerdik pandai Universiti yang bergelar Profesor, atau kamu Raja, Sultan, Perdana Menteri yang berkuasa di medan politik.... bahkan walau siapa pun kamu, kamu hanya hamba Allah yang tidak memiliki apa-apa.  Apabila ruh ditarik dari jasad kamu, kamu hanyalah sebuah bangkai yang hina, melainkan kamu memperoleh Keampunan, Rahmat dan Pertolongan Allah Azza Wa Jalla. Maka janganlah kamu sombong takabbur.


Kemegahan, kehebatan dan kesombongan adalah seledang Kebesaran Allah, ertinya haq Allah semata-mata.  Dengan demikian makhluq mana pun tak layak memakainya. 


Firman Allah di dalam Hadis Qudsi:

"Takabbur itu selendang- Ku dan Kebesaran itu kain sarung-Ku. Maka barangsiapa bertengkar dengan Aku pada salah satu dari yang dua itu, nescaya Aku campakkan dia dalam Neraka Jahannam. Dan Aku tidak pedulikan.” 

[Imam Muslim]


Orang yang besarkan diri (cakap besar), bermegah-megah dengan suatu kelebihan pada dirinya berupa kekuasaan, kekayaan,  kebijaksanaan, kepandaian atau  memandang manusia lain dengan pandangan hina atau menolak kebenaran (ahlus Sunnah) dan berpegang kepada kebatilan (fahaman 72 golongan terkeluar dari Ahlus Sunnah).... adalah golongan Takabbur dan Syirik yang mencabar Kekuasaan dan Keagungan Allah.  Wal Iyazubillah. 


Firman Allah:

 

وَإِذَا قِيلَ لَهُ ٱتَّقِ ٱللَّهَ أَخَذَتۡهُ ٱلۡعِزَّةُ بِٱلۡإِثۡمِ‌ فَحَسۡبُهُ ۥ جَهَنَّمُ‌ وَلَبِئۡسَ ٱلۡمِهَادُ 


"Dan apabila dikatakan kepadanya: "Bertaqwalah engkau kepada Allah", timbullah kesombongannya dengan (meneruskan) dosa (yang dilakukannya itu).  Oleh itu padanlah dia (menerima balasan azab) Neraka Jahanam dan demi sesungguhnya, (Neraka Jahanam itu) adalah seburuk-buruk tempat tinggal"

[Al-Baqarah (2) : Ayat 206]


Orang-orang yang diberi pinjaman kuasa sedikit sebagai Raja, Sultan, Perdana Menteri, Presiden... sombong cakap besar dengan kekuasaan dia dan seringkali melakukan kezaliman dan penindasan terhadap orang yang lemah.


Orang yang diberi sedikit ilmu sehingga mendapat gelaran sebagai Profesor, Drs, PhD menyombong dengan ilmu dan gelaran-gelaran.


Orang yang memiliki kekayaan dan pangkat, bangga-bangga diri dengan kekayaan dan menghina orang miskin.


Mereka mendabik dada mengaku segala kelebihan-kelebihan yang mereka miliki sebagai hasil usaha mereka yang keras.  Mereka sering mendakwa mereka menjadi hebat dan tinggi hasil kesungguhan mereka sendiri.  Mereka lupa kepada Allah Yang Kurniakan mereka segala keistimewaan dan kelebihan.  Mereka tidak bersyukur sebaliknya kufur segala Nikmat Allah.  Mereka tidak melihat segala Nikmat yang mereka miliki itu pada hakikatnya semua itu Milik Allah. 


Rasulullah   ﷺ  bersabda:

“Tidak akan masuk Syurga seseorang yang di dalam hatinya terdapat  takabbur sebesar biji sawi.” 

[Imam Muslim]


Bersambung siri 397 اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

=====================

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

   🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

 ■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 522) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...