Sunday, June 23, 2024

■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI

BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 378)

■■■■■■■■■■■■■■■■■



بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ



Dosa Besar ke-49:

Menghina orang miskin

kerana kemiskinannya

... Sambungan.....



(4) Jika ada orang faqir miskin meminta-minta, hulurkan sedekah menurut kemampuan.  Jika kamu tidak mempunyai sesuatu untuk disedekahkan, jawab dengan sopan dan hormat supaya hati si miskin menjadi aman. 


(5) Jangan sesekali herdik faqir miskin dengan kata-kata hinaan dan cercaan.  Yang demikian itu benar-benar memperlihatkan kesombongan dan sifat takabbur kamu.


(6) Jika kamu melihat tukang sapu sampah di jalanan atau tukang mengangkut sampah atau tukang cuci lantai bangunan... hormati mereka.  Sesungguhnya mereka lebih mulia dan pekerjaan mereka lebih mulia. 


(7) Jika kamu mempunyai orang gaji, layan mereka dengan belas kasihan.  Bagi mereka makan sama seperti kamu makan.  Letakkan kedudukan kamu pada tempat mereka dan lihat dari pandangan mereka. 


(8) Jika kamu seorang Hartawan yang memiliki syarikat besar, hormati pekerja-pekerja kamu terutama yang miskin-miskin dan yang dipandang hina. 


(9) Jika kamu bangsawan, jutawan, hartawan, menteri, pemimpin... sesekali turunkan pangkat kamu dan jadilah kamu tukang sapu sampah dan tukang cuci tandas.  Sebagai contoh turun ke masjid, surau, musolla untuk bersihkan tandas dan tempat-tempat kotor.  Ini satu cara membuang ego takabbur kamu secara berkesan.  


(10) Lazimkan duduk bersama-sama orang miskin dan orang-orang yang dipandang hina dan makan bersama mereka.  Cara ini satu lagi jalan menundukkan ego yang menggunung tinggi di dalam hati kamu. 


Contoh teladan:

Al-Imam Sulton Auliya Shaikh Abdul Qodir Jilani Radhiallahu anhu benar-benar mencontohi keperibadian Rasulullah  ﷺ.

Adalah dikisahkan bahawa beliau sentiasa makan bersama faqir miskin.  Setiap kali beliau hendak makan, pembantu-pembantu beliau berdiri di pintu Madrasah beliau dan menyeru "Sesiapa yang ingin makan bersama Shaikh, sila datang, sila datang.”


Meskipun Al-Imam Sulton Auliya Shaikh Abdul Qodir Jilani adalah Ulama dan Auliya ternama, memiliki kedudukan yang amat tinggi di Sisi Allah, beliau tak pernah sisihkan faqir miskin, sebaliknya beliau sentiasa melayani mereka, makan bersama mereka dan mengasihi mereka.


Bersambung siri 379 اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

=====================

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

   🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 392) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...