Thursday, March 09, 2023

■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI

BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

( Siri 264)

■■■■■■■■■■■■■■■■■


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Dosa Besar 33 : Bercakap yang sia-sia

sambungan....


Pengecualian — Bukan sia-sia

======================


Terdapat beberapa perkara yang tidak termasuk di dalam ucapan sia-sia meskipun terkadang kelihatan pada zahirnya seperti sia-sia.  Walau bagaimanapun ianya tidak terkeluar dari asas pokok Agama yang berpaksikan Al-Qur'an, Sunnah dan Ijma' Qias Ulama.


(1) Membantah golongan kafir dan sesat dengan bijaksana


✨🕌✨ Firman Allah تَعَالَى :

 ٱدْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِٱلْحِكْمَةِ وَٱلْمَوْعِظَةِ ٱلْحَسَنَةِ وَجَٰدِلْهُم بِٱلَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِٱلْمُهْتَدِينَ

“Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan Hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalan-Nya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah pertunjuk”

[An-Nahl (16): ayat 125]


Asal hukum menyebut larangan berbantah2 dan bertengkar. Namun ketika menghadapi golongan kafir atau golongan sesat, maka diharuskan membantahnya sesuai dengan kadar pemikiran aqal orang yang dida'wahkan dengan menggunakan hujjah Al-Qur'an, Hadith serta IJma Qias Ulama. 


Maka di dalam hal ini menggunakan ucapan tertentu untuk menyanggah hujjah2 batil golongan sesat tidak termasuk perkara sia-sia, sebaliknya terpuji dengan syarat : Semua ucapan tersebut menepati hukum dan adab2 yang telah ditetapkan oleh Masyaikh Ahlus Sunnah.


(2) Mengajar,  berda'wah dan mendidik dengan perbandingan

Mengajar manusia dengan contoh2 perbandingan tidak dikatakan sia-sia. Ertinya harus mengajar dan mendidik manusia dengan berikan contoh2 perbandingan sebelum menyebut maksud sebenar.   


Allah dan Rasul-Nya seringkali mengajar manusia dengan perbandingan2 sebelum menyebut suatu hukum atau suatu matlamat.


✨🕌✨ Firman Allah تَعَالَى

 إِنَّ ٱللَّهَ لاَ يَسْتَحْى أَن يَضْرِبَ مَثَلاً مَّا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا فَأَمَّا ٱلَّذِينَ آمَنُواْ فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ ٱلْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ وَأَمَّا ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ فَيَقُولُونَ مَاذَآ أَرَادَ ٱللَّهُ بِهَـٰذَا مَثَلاً يُضِلُّ بِهِ كَثِيراً وَيَهْدِي بِهِ كَثِيراً وَمَا يُضِلُّ بِهِ إِلاَّ ٱلْفَٰسِقِينَ 

"Sesungguhnya Allah tidak malu membuat perbandingan apa sahaja, (seperti) nyamuk hingga ke suatu yang lebih daripadanya (kerana perbuatan itu ada hikmatnya), iaitu kalau orang-orang yang beriman maka mereka akan mengetahui bahawa perbandingan itu benar dari Tuhan mereka dan kalau orang-orang kafir pula maka mereka akan berkata: Apakah maksud Allah membuat perbandingan dengan benda ini? (Jawabnya): Tuhan akan menjadikan ramai orang sesat dengan sebab perbandingan itu dan akan menjadikan ramai orang mendapat petunjuk dengan sebabnya dan Tuhan tidak akan menjadikan sesat dengan sebab perbandingan itu melainkan orang-orang yang fasiq."

[Al Baqarah (2) : ayat 26]


Dengan demikian mengajar dan mendidik manusia dengan contoh2 perbandingan atau misalan bukanlah suatu yang sia-sia.


(3) Mengulangi ucapan untuk memberikan kefahaman yang benar

Mengulangi suatu ucapan pada pekerjaan tertentu (yang sukar difahami) sebanyak tiga kali dengan tujuan pendengar memperoleh kefahaman yang benar tidak dikatakan sia-sia, sebaliknya ia terpuji. 


✨🕌✨ Hadith Rasulullah ﷺ :

عَنْ أَنَسٍ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ كَانَ إِذَا سَلَّمَ سَلَّمَ ثَلَاثًا وَإِذَا تَكَلَّمَ بِكَلِمَةٍ أَعَادَهَا ثَلَاثًا

Dari Anas Radhiallahu anhu, dari Nabi ﷺ, bahwa Nabi ﷺ apabila memberi salam, diucapkan oleh Baginda sebanyak tiga kali dan apabila berbicara dengan satu kalimat Baginda ulangi sebanyak tiga kali. 

[Imam Bukhari]


Bersambung siri 265   اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ


--------------------------

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

    🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 392) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...