Sunday, February 12, 2023

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 248)

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Dosa Besar 32 : Dustakan Taqdir (Qadha dan Qadar)   

...sambungan...


Dalil-Dalil Penting serta keterangan

==========================


Dalil 1: ✨🕌✨ Firman Allah تَعَالَى

وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ


“Dan (ingatlah) tiap-tiap sesuatu Kami catitkan satu persatu dalam Kitab (ibu Suratan) yang jelas nyata”. 

[Yaasin (36) : ayat 12]


Kata Ibnu Abbas Radhiallahu anhu :

"Dan semua perkerjaan mereka (manusia), Kami (Allah) telah menulis di dalam KItab yang Terpelihara (Luh Mahfuz)

[Tafsir Ibnu Abbas]


Berkata Imam Ibnu Jarir At-Tabari Radhiallahu anhu :

Ta'wil bagi Firman ini adalah : Segala sesuatu yang telah terjadi dan yang akan terjadi, Kami (Allah)  Meliputinya (di dalam Pengetahuan Allah) dan Kami tetapkan di dalarn Kitab Induk, iaitu Lauhul- Mahfuzh.  Dikatakan bahwa ia disifati dengan mubin ( مُبِينٍ = yang menjelaskan) kerana ia menjelaskan haqiqat semua hal yang telah ditetapkan (Taqdir) di dalamnya. 

[Tafsir Tabari]


Berkata Ibnu Kathir Radhiallahu anhu : 

(Kami catitkan satu persatu di dalam kitab yang jelas nyata) bermaksud segala sesuatu tentang makhluk-Nya sudah pun tercatit di Luh Mahfuz.  (Al-Imam Al-Mubin) bermaksud sumber segala catitan. Ini lah pendapat Mujahid, Qatadah dan Abdur-Rahman bin Zayd bin Aslam. 

[Tafsir Ibn Kathir]


Dalil 2: ✨🕌✨ Firman Allah :


مَآ أَصَابَ مِن مُّصِيبَةٍ فِي ٱلأَرْضِ وَلاَ فِيۤ أَنفُسِكُمْ إِلاَّ فِي كِتَٰبٍ مِّن قَبْلِ أَن نَّبْرَأَهَآ إِنَّ ذَٰلِكَ عَلَى ٱللَّهِ يَسِيرٌ


"Tiada suatu bencana pun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri, melainkan telah tertulis dalam Kitab (Lauh Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sungguh, yang demikian itu mudah bagi Allah.

[Al-Hadid (57) : ayat 22]


Kata Ibnu Abbas Radhiallahu anhu :

"(Tiada suatu bencana pun yang menimpa bumi) iaitu berupa kemarau, kekeringan, tinggi harga barang2 dan bertimpa2 kelaparan dan (pada dirimu sendiri) iaitu penyakit, penderitaan, ujian, kematian sanak saudara atau anak2 serta lenyapnya harta benda (melainkan telah tertulis di dalam kitab) iaitu : semua yang demikian telah tertulis di Lauh Al-Mahfuz (suratan Taqdir) bahawa ia akan menimpamu. (sebelum Kami menciptakannya), ertinya  sebelum Kami ciptakan dirimu dan bumi ini.  (Sungguh, yang demikian itu), iaitu : memelihara (hafal) semua itu (mudah bagi Allah) ertinya : tanpa perlu menulisnya di Lauhul Mahfuz"

[Tafsir Ibnu Abbads]


Dalil 3: ✨🕌✨ Firman Allah :

 إِنَّ ٱللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ ٱللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْراً


"Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang dikehendaki-Nya. Allah telah pun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu."

[At-Talaq (65) : 3 ]


Kata Imam Qurtubi Radhiallahu anhu :

Maksudnya (Allah telah menetapkan) batas waktu bagi tiap-tiap sesuatu,  iaitu berupa kesulitan dan kelapangan,di mana tiap-tiap sesuatu itu akan berakhir pada batas waktu tersebut. Menurut suatu pendapat inilah Taqdir."

[Tafsir Qurtubi]


Bersambung siri  249  اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

___________________________

MAJLIS TAZKIRAH JILANI            

       🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

    

🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 583) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...