Monday, January 02, 2023

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 184)

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


7.22  Dosa Besar ke-21:  Khianat ( ِخِياَنَة )

sambungan....


Bentuk2 Pengkhianatan


Secara umum "khianat" terbahagi dua:

Pertama: Khianat kepada Allah dan Rasul-Nya

Apabila disebut  "Khianat kepada Allah dan Rasul-Nya"  secara khusus, maka ia bermaksud "khianat" kepada sekalian kewajipan yang Allah Fardhukan yang terkena pada dirinya sendiri dan tidak terkait dengan manusia lain.  Misalnya Solat, zakat, puasa, Haji, Da'wah (menurut kemampuannya), Jihad (zahir dan batin), makan yang halal, tinggalkan yang haram ... semua ini adalah contoh2 utama Kewajipan dan Amanah yang tertanggung atas setiap orang beriman. Melanggarnya atau abaikannya merupakan suatu Pengkhianatan. 


Kedua : Khianat sesama manusia

Apabila diluaskan pengertian "Amanah" dan  "Khianat" ini kepada hal2  yang bersangkut paut dengan manusia Muslim lain atau terkait kepada Kafir Zimmi (orang bukan Islam yang bernaung di dalam Pemerintahan Islam dan membayar jizyah), maka terjadilah dosa kepada dua pihak :  Pertama : Dosa dengan Allah Ta'ala dan Kedua : Dosa dengan orang yang  terkena kezaliman orang yang khianat. Contoh2nya amat banyak dan telah pun dibentangkan sebahagian daripadanya. 


Persoalan penting untuk direnungkan:

Daripada kedua2 bentuk Pengkhianatan tersebut, mana satu yang lebih besar bahayanya dan  lebih dahsyat akibatnya?  


Pada hakikatnya kedua2nya sangat bahaya kerana istilah "Khianat" bukanlah suatu ungkapan ringan, sebaliknya membawa beban berat bagi setiap orang beriman. Berbuat satu dosa yang kecil saja pun menjadi ketakutan yang menggetarkan jiwa orang beriman apa lagi dosa "Khianat" yang mengakibatkan "tanda Munafiq".  


Sebagaimana yang digambarkan oleh Junjungan Rasulullah ﷺ perbezaan antara orang beriman dan orang yang fujjar, ketika berhadapan dengan dosa2 yang telah diperbuatnya. 


Rasulullah ﷺ  bersabda :

عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْعُودٍ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِنَّ الْمُؤْمِنَ يَرَى ذُنُوبَهُ كَأَنَّهُ قَاعِدٌ تَحْتَ جَبَلٍ يَخَافُ أَنْ يَقَعَ عَلَيْهِ وَإِنَّ الْفَاجِرَ يَرَى ذُنُوبَهُ كَذُبَابٍ مَرَّ عَلَى أَنْفِهِ فَقَالَ بِهِ هَكَذَا (رواه البخاري)

Dari Abdullah bin Mas’ud Radhiallahu anhu berkata, bahwa Nabi ﷺ  bersabda : “Sesungguhnya seorang Mu'min (ketika) ia melihat dosa-dosanya, adalah seperti dia duduk di lereng sebuah gunung, dan dia sangat khuatir gunung itu akan menimpanya. Sedangkan seorang fajir (gemar buat ma'siat dan kekejian), ketika dia melihat dosa-dosanya adalah seperti dia melihat seekor lalat yang hinggap di batang hidungnya, kemudian dia mengusirnya seperti ini lalu terbang (memandang remeh akan dosa).” 

[Imam Bukhari]


Dengan demikian, kedua2 bentuk Pengkhianatan adalah amat berat. Walau bagaimanapun apabila dihitung pada sudut penyelesaiannya, yang kedua merupakan dosa lebih berat kerana penyelesaiannya bukan sahaja dengan bertaubat kepada Allah semata2 tetapi tergantung atas manusia yang dikhianati. Ertinya segala penganiayaan terhadapnya wajib ditebus sebelum mati.


Sabda Rasulullah ﷺ :

“Kezaliman ada tiga macam: Kezaliman yang tidak diAmpuni oleh Allah, kezaliman yang Allah Ampuni dan kezaliman yang tidak dibiarkan oleh Allah. Adapun kezaliman yang tidak di Ampuni oleh Allah adalah kesyirikan. Firman Allah :  "Sesungguhnya kesyirikan adalah kezaliman yang paling besar".  Adapun kezaliman yang Allah ampuni adalah kezaliman seorang hamba pada dirinya sendiri, antara dia dengan Allah.   Dan kezaliman yang tidak mungkin dibiarkan oleh Allah adalah kezaliman hamba pada orang lain sampai kezaliman tersebut terbayar.” 

[Imam Abu Dawud, Imam Abu Nu'aim]


Persoalan yang timbul di sini..

Bagaimanakah jika orang terzalim sudah mati?

Bagaimanakah pula hal dosanya terhadap ramai orang?

Misalnya seorang pegawai bersara telah menzalimi ramai orang?  Bila sudah bersara baru insaf tetapi sudah terlambat sebab harta2 habis dimakan sehingga takkan mampu bayar balik kepada orang yang terzalim akibat perbuatannya. 


Bagaimanakah dengan Pemimpin yang telah zalimi rakyatnya yang berjuta orang?


Akan datang penjelasan lanjut berkenaan hal ini....!


Bersambung siri  185  اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

___________________________

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

      

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 529) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّل...