■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■
PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI
(Siri 152)
■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
7.20 Dosa Besar ke -19: Bakhil ( بَخِيْل )
sambungan ...
Berkata Imam Ghazali
Maka sifat kemurahan hati itu di tengah2 antara berlebihan (Al-israf) dan tidak mencukupkan perbelanjaan (Al-iqtaar). Dan di antara membuka tangan seluasnya dan menggenggam tangan iaitu bahawa dia menentukan kadar pemberiannya dan penahanannya sekadar yang wajib. Dan tidak memadai berbuat demikian dengan anggota badan saja selama hatinya tidak baik yang demikian. Dan tidak menentang pada yang demikian. Maka jikalau, diberinya pada tempat yang harus diberi dan jiwanya menentang yang demikian dan ia sabar, maka yang itu dia berbuat2 pemurah. Dan ia bukanlah orang pemurah.
Akan tetapi, sayugia hatinya tiada mempunyai hubungan bersama harta selain di mana harta itu di- maksudkan untuknya iaitu mengeluarkan pada apa yang wajib dikeluarkan kepadanya. Kalau kamu mengatakan bahawa ini menjadi terletak atas mengetahuinya yang wajib, maka apakah yang wajib diberikan?
Maka aku jawab, bahawa yang wajib itu 2 macam : yang wajib pada agama dan muruah (maruah) dan adat kebiasaan;
dan orang pemurah itu iaitu yang tiada melarang yang wajib pada agama dan yang wajib pada muru'ah. Kalau dicegahnya salah satu dari dua itu, maka dia bakhil. Akan tetapi orang yang mencegah yang wajib pada agama adalah lebih kikir. Seperti orang yang mencegah pembayaran zakat dan tidak memberi nafkah pada orang yang menjadi tanggungannya dan keluarganya.
Atau dilaksanakannya tetapi sangat sulit baginya. Maka orang tersebut itu bakhil yang sebenar. Hanya dia berbuat2 menjadi pemurah dengan memaksa diri. Atau dia maksudkan yang keji dari hartanya. Dan hatinya tidak baik untuk memberikan dari hartanya yang terbaik atau dari yang pertengahan. Maka semua ini bakhil.
Adapun wajib pada muruah meninggalkan penyempitan dan penyelidikan pada barang yang tidak berharga. Maka demikian itu sifat yang terpandang keji. Dan kekejian yang demikian itu berlainan menurut keadaan dan orang. Maka orang yang banyak hartanya nescaya terpandang keji padanya apa yang tidak terpandang keji pada orang miskin dari hal penyempitan. Dan terpandang keji dari seseorang penyempitan pada keluarganya, kerabatnya dan hamba2nya apa yang tidak terpandang keji terhadap orang lain. Dan terpandang keji dari tetangga akan apa yang tidak terpandang keji bersama orang yang berjauhan. Dan terpandang keji mengenai tetamu dari hal penyempitan akan apa yang tidak terpandang keji mengenai muamalah.
Maka yang demikian itu berbeza dengan penyempitan pada tamu atau muamalah dan dengan penyempitan yang dari makanan atau pakaian. Kerana terpandang keji pada makanan apa yang tidak terpandang keji pada lainnya.
Maka orang bakhil ialah mencegah (tidak mahu) memberikan di mana dia sayugia tidak mencegahnya. Ada kalanya dengan hukum Agama dan ada kalanya dengan hukum muru'ah. Dan yang demikian itu tidak mungkin di naskan (dipastikan dengan dalil) kadarnya. Semoga batas bakhil ialah : Menahan harta dari suatu maksud. Dan maksud yang demikian itu lebih dari menjaga harta. Dan memelihara Agama itu lebih penting dari memelihara harta.
[Ihya Ulumuddin]
Bersambung siri 153 اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ
________________________
MAJLIS TAZKIRAH JILANI
No comments:
Post a Comment