■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■
KEWAJIPAN AMALKAN TASAWWUF-TORIQAT
(Siri 66)
■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
11.0 Syarat-syarat Toriqat Mu'tabar Ahlus Sunnah
sambungan
11.1 Prinsip / Syarat Utama Toriqat Mu'tabar Ahlus Sunnah
sambungan
Berikut adalah beberapa keterangan Al-Qur'an dan Hadith serta fatwa Ulama Mu'tabar berhubung dengan Mursyid yang siddiq dan Warisan Toriqat dari Rasulullah ﷺ yang diamanahkan kepada mereka.
(1) Mursyid yang siddiq adalah Warisatul Anbiya (pewaris Nabi) yang sebenar, yang dipilih oleh Allah bagi memimpin Ummat sebagaimana isyaratnya di dalam Kalimat Agung ini....
Firman Allah :
سُوۡرَةُ فَاطِر
ثُمَّ أَوۡرَثۡنَا ٱلۡكِتَـٰبَ ٱلَّذِينَ ٱصۡطَفَيۡنَا مِنۡ عِبَادِنَاۖ فَمِنۡهُمۡ ظَالِمٌ۬ لِّنَفۡسِهِۦ وَمِنۡہُم مُّقۡتَصِدٌ۬ وَمِنۡہُمۡ سَابِقُۢ بِٱلۡخَيۡرَٲتِ بِإِذۡنِ ٱللَّهِۚ ذَٲلِكَ هُوَ ٱلۡفَضۡلُ ٱلۡڪَبِيرُ
“Kemudian Kami jadikan Al-Kitab (Al-Quran) itu diwarisi oleh orang-orang yang Kami pilih dari kalangan hamba-hamba Kami; maka di antara mereka ada yang berlaku zalim kepada dirinya sendiri (dengan tidak mengindahkan ajaran Al-Quran) dan di antaranya ada yang bersikap sederhana dan di antaranya pula ada yang mendahului (orang lain) dalam berbuat kebaikan dengan izin Allah. Yang demikian itu ialah limpah kurnia yang besar (dari Allah semata-mata)
[Faathir (35) : Ayat 32]
Menurut tafsiran Ulama Ahlus Sunnah yang dimaksudkan dengan “Kitab” adalah Al-Qur’an, dan maksud ayat Allah “yang Kami pilih dari kalangan hamba2 Kami” adalah ditujukan kepada Ulama Warisatul Anbiya / Mursyid yang siddiq yang benar2 kenal Allah dan mencapai martabat Tauhid yang hakiki
Tafsiran Imam Ahlus Sunnah Sulton Auliya Shaikh Abdul Qodir Jilani Radhiallahu anhu,
“Orang2 yang berilmu dan hikmah (Ahli Ma’rifat / Ahli Sufi / Mursyid) adalah hamba Allah yang sejati yang di pilih-Nya untuk menerima “Risalah-Risalah dari pengajaran-Nya”. Allah melimpahkan mereka ilmu dan hikmah dan dengan ilmu hikmah itulah mereka menjadi manusia yang lebih tinggi darjatnya dari manusia lain. Mereka berhubung dengan Nabi melalui perasaan yang halus dan dengan aqal yang bijaksana. (baca : Kehalusan Ma’rifat Ilahiyyah atau disebut juga kasyaf Ilahiyyah ). Allah memuji mereka yang memiliki ilmu Hikmah dengan Firman-Nya :
ثُمَّ أَوۡرَثۡنَا ٱلۡكِتَـٰبَ ٱلَّذِينَ ٱصۡطَفَيۡنَا مِنۡ عِبَادِنَاۖ فَمِنۡهُمۡ ظَالِمٌ۬ لِّنَفۡسِهِۦ وَمِنۡہُم مُّقۡتَصِدٌ۬ وَمِنۡہُمۡ سَابِقُۢ بِٱلۡخَيۡرَٲتِ بِإِذۡنِ ٱللَّهِۚ ذَٲلِكَ هُوَ ٱلۡفَضۡلُ ٱلۡڪَبِيرُ
[Sirrul-Asrar Fi-ma-Yahtaju Iyahil-Abrar]
Apabila telah jelas bahawa pemilihan Mursyid adalah dari Allah Ta'ala dan BUKAN pemilihan manusia, BUKAN undian, BUKAN pilihan ahli politik.. maka fahamilah bahawa Pentadbiran Mursyid TIDAK tertakluk kepada Politik dunia atau Pemerintah Dunia umum. Sebaliknya pemerintahan mereka adalah suatu yang terasing dan langsung kepada Pemerintahan Dunia Ma'rifat oleh Majlis Wali Wali. Semua macam pemimpin dunia sama ada mereka Ulama fiqh, Pegawai2 Pentadbiran Agama atau Pemerintah politik sepatutnya mengambil bai'at dan mengikuti nasihat2 Mursyid agar mereka memperoleh keselamatan dunia akhirat.
bersambung siri 67 اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ
______________________
MAJLIS TAZKIRAH JILANI
No comments:
Post a Comment