Sunday, September 18, 2022

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■

KEWAJIPAN AMALKAN TASAWWUF-TORIQAT

(Siri 28)

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


7.8 Dalil Tasawwuf di dalam  Kitabullah dan Hadith Rasul

sambungan ...


Dalil 17 : Firman Allah :


 وَمَآ أُمِرُواْ إِلاَّ لِيَعْبُدُواْ اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدّينَ  

Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepada-Nya, 

[Al-Bayyinah: 5]  


Dalil 18: Rasulullah   ﷺ  bersabda:

"Sesungguhnya Allah tidak akan menerima amal kecuali amal yang dilaksanakan dengan ikhlas dan dilakukan semata-mata untuk mengharap redha Allah. 

[Imam Abu Daud, Imam An-Nasa'i]


Dalil 17 dan 18 adalah berhubung dengan ikhlas dan sudah pasti ianya berkaitan dengan HATI. 


Ikhlas adalah syarat sah ibadah.  Tanpa ikhlas, sekalian ibadah akan musnah, sia² dan rugi.  Walaupun seseorang pernah ibadah ribuan tahun, walaupun dia puasa sepanjang usia, walaupun dia sedekah seluruh hartanya, walaupun dia jihad fi sabilillah dan mati di dalamnya ...  namun semua ini TANPA ikhlas  Lillahi Ta'ala, maka semua itu tiada makna apa²,  akan sia²lah segala amalnya, rugilah dia dunia akhirat.


●Apakah itu ikhlas?

●Apakah hakikat ikhlas?

●Berapakah Tingkatan Ikhlas?

●Apakah kaitan ikhlas dengan Tauhid yang murni?


Fakta² berkenaan "ikhlas"  secara ringkas, menurut Ahlus Sunnah :


(1) Ikhlas adalah pintu qabul (diterima) atau mardud (ditolak) amalnya oleh Allah Ta'ala 


(2) Ikhlas sebenar adalah ikhlas semata² kerana Allah Ta'ala tanpa disertai suatu apa pun bersertanya sama ada dunia atau juga akhirat bersifat kebendaan.


(3) Orang yang beribadat kerana ingin pahala dan segala keNikmatan syurga berupa istana, makanan enak², minuman enak²,  kecantikan bidadari dsb. - ikhlasnya adalah peringkat kanak² atau ikhlasnya orang buruh


(4) Orang yang beribadat semata² kerana Allah tanpa suatu apa bersertanya adalah ibadah yang sebenar ikhlas  yang diredhai Allah. 


(5) Selok-belok perbahasan berkenaan dengan "ikhlas"  dijelaskan di dalam Kitab Tasawwuf.   Kitab² Fiqh atau Usuluddin tidak membahaskan hal ini.


(6) Para  Masyaikh Ahlus Sunnah telah menyelami sekalian maksud² " ikhlas " sampai ke dasar lautan Ilmu dan melakukan ijtihad menjelaskannya secara terperinci.


(7) Untuk memperoleh hakikat ikhlas sebagaimana yang diredhai Allah, seseorang perlu mujahadah sungguh² menyucikan batinnya melalui Toriqat Mu'tabar Ahlus Sunnah dengan pimpinan Guru yang Arif (Mursyid yang siddiq). 


Kedudukan Fiqh dan Tasawwuf pada ibadah (ringkas) :


Kitab² fiqh membahaskan hal²  berkaitan syarat² zahir yang terlihat seperti rukun, syarat sah yang zahir.  

Misalnya apabila seseorang mendirikan solat dengan mencukupkan syarat sah dan rukun²nya dengan sempurna,  maka sahlah solatnya.  Namun Tasawwuf kata belum, tunggu dulu dan  periksa apa di dalam hatinya.  Adakah dia ikhlas?  Adakah dia khuysu?  Adakah dia mematuhi sekalian  hal adab hati?  Jika benar hatinya ikhlas, khusyu dan mematuhi sekalian adab² hati terhadap Allah, barulah sempurna solat nya serta diredhai Allah.  


Tingkatan ikhlas :  

Ulama Arif membahagikan ikhlas kepada beberapa tingkatan:

Ikhlas orang awam  

Ikhlas orang abrar  

Ikhlas orang Arif  

Sebahagian lainnya memberikan perincian lebih halus dengan pembahagian berikut: 

Ikhlas orang awam - 3 tingkatan  

Ikhlas salikin - 3 tingkatan  

Ikhlas Arifin - 1 tingkatan

Semua ini dijelaskan di dalam kitab² Tasawwuf.  Untuk memperoleh sebenar² ikhlas yang bersih suci, seseorang perlu menuntut Ilmu Tasawwuf sungguh².  Setelah itu dia perlu mujahadah sungguh² menyucikan HATInya dari karat² dan kekotoran ma'nawiyyah  dengan pimpinan seorang Mursyid yang siddiq (benar) yang benar² arif mengenal hal ehwal Ketuhanan dan kehambaan. 


Maka di sini sekali lagi pertanyaan,  siapakah di sini cuba menolak Tasawwuf dan Toriqat yang sahih dari Rasulullah ﷺ ?

Adakah sesiapa di sini mengaku ada cara² lain yang benar untuk memperoleh "ikhlas" selain dari yang ditunjukkan oleh sekalian Masyaikh Ahlus Sunnnah?   

Adakah golongan seperti wahhabiyyah yang terang² ENGKAR kepada Ilmu Tasawwuf dan Toriqat Nabi itu mempunyai cara² untuk mencapai "ikhlas" yang benar yang diredhai Allah?    Jawabnya : Tiada.  TIDAK pernah ada dan TIDAK akan ada jalan² lain selain itu.  Ini kerana jalan yang ditunjukki oleh Masyaikh Ahlus Sunnah adalah berdasarkan Kitabullah dan Sunnah Rasul yang agung. Selain dari itu adalah jalan2 kesesatan.  Na'uzubillah.


bersambung siri  29  اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

_________________________    

MAJLIS TAZKIRAH JILANI       

         

No comments:

Post a Comment

 ■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 522) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...