■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■
KEWAJIPAN AMALKAN TASAWWUF-TORIQAT
( Siri 96 )
■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
14.5 Asal Insan Suci Kemudian di kotori
Asal Penciptaan Ruh Insan dalam keadaan Suci:
Ketahuilah,
Asal insan adalah suci bersih.
Ketika Allah Ta'ala menjadikan Ruh Insan di Alam Nur, suatu Alam yang sangat tinggi dan suci .... sekalian Ruh manusia itu di dalam keadaan suci bersih.
Ruh-Ruh yang suci bersih ini menghadap Allah serta menyaksikan Wajah-Nya. Ertinya di alam Penciptaan awal, sekalian Ruh manusia sudah kenal Allah tanpa sebarang Hijab (dinding / halangan) ketika mereka dihimpunkan oleh Allah di Alam yang Tinggi.
Ketika Allah Ta'ala menghimpunkan sekalian Ruh Manusia di alam kesucian, lalu bertanya,
"Bukankah Aku Tuhan kamu?",
Maka ketika itu sekalian Ruh menjawab,
"Bahkan, kami menjadi saksi bahawa Engkaulah Tuhan kami".
Sekalian Ruh insan menjadi saksi bahawa Allah adalah Rabb (Tuhan) mereka.
Firman Allah :
وَإِذۡ أَخَذَ رَبُّكَ مِنۢ بَنِىٓ ءَادَمَ مِن ظُهُورِهِمۡ ذُرِّيَّتَہُمۡ وَأَشۡہَدَهُمۡ عَلَىٰٓ أَنفُسِہِمۡ أَلَسۡتُ بِرَبِّكُمۡۖ قَالُواْ بَلَىٰۛ شَهِدۡنَآۛ أَن تَقُولُواْ يَوۡمَ ٱلۡقِيَـٰمَةِ إِنَّا ڪُنَّا عَنۡ هَـٰذَا غَـٰفِلِينَ
Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam dari (tulang) belakang mereka dan Dia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri, (sambil Dia bertanya dengan firman-Nya): Bukankah Aku Tuhan kamu? Mereka semua menjawab: Bahkan (Benarlah Engkaulah Tuhan kami), kami menjadi saksi. Yang demikian supaya kamu tidak berkata pada hari Qiamat kelak: Sesungguhnya kami adalah lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid) ini.
[Al-A'raf (7) : ayat 172]
Menurut Ahli Ma'rifat, Alam Nur dan Alam kesucian yang dimaksudkan adalah Alam Lahut, Negeri asal bagi sekalian manusia.
Berkata Al-Imam Sulton Auliya Shaikh Abdul Qodir Jilani Radhiallahu Anhu :
"Dan dari Ruh Muhammad itulah, Allah Ta'ala ciptakan semua Ruh di Alam Lahut di dalam bentuk terbaik yang hakiki. Itulah nama seluruh manusia di Alam Lahut. Alam Lahut adalah Negeri asal bagi seluruh manusia."
[Sirrul Asrar Fi Ma Yahtaju Ilahil Abrar]
Ruh Insan diturunkan ke Alam Paling rendah (bumi):
Kemudian ketika sampai masanya seseorang manusia dijadikan, maka Ruhnya (di Alam Lahut) di- tiupkan ke dalam janin dan keluar lah dia sebagai manusia yang memiliki jasad ke muka bumi.
Firman Allah Ta'ala :
قَدۡ خَلَقۡنَا ٱلۡإِنسَـٰنَ فِىٓ أَحۡسَنِ تَقۡوِيمٍ۬, ثُمَّ رَدَدۡنَـٰهُ أَسۡفَلَ سَـٰفِلِينَ
"Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya. Kemudian Kami kembalikan dia kepada peringkat serendah2nya,"
[At-Tiin (95) : Ayat 4]
Berkata Al-Imam Sulton Auliya Shaikh Abdul Qodir Jilani Radhiallahu Anhu :
Selanjutnya Ruh-Ruh diturunkan ke Alam yang terendah (Alam Mulki / Alam Ajsam / Alam Dunia), dan dimasukkan ke dalam makhluq terendah, iaitu jasad, sebagaimana Firman Allah : ثُمَّ رَدَدۡنَـٰهُ أَسۡفَلَ سَـٰفِلِينَ
[Sirrul Asrar Fi Ma Yahtaju Ilahil Abrar]
Penjelasan :
Maksud Imam Jilani Radhiallahu Anhu adalah :
Allah Ta'ala turunkan "Ruh manusia" yang tadinya dia di Alam Lahut, ke Alam Ajsam iaitu Alam Dunia — muka bumi.
Maksud " أَسۡفَلَ سَـٰفِلِينَ " (serendah2 nya) ditafsirkan oleh Imam Jilani sebagai "serendah2 alam" iaitu Alam Dunia yang juga dikenali sebagai Alam Ajsam / Alam Malak / Alam Mulki / Alam Syahadah.
Menurut Ahli Ma'rifat terdapat 7 jenis Alam :
1. Alam Hahut (atau dikenali juga sebagai Hawiyah Zat)
2. Alam Lahut
3. Alam Jabarut
4. Alam Malakut
5. Alam Mithal
6. Alam Arwah
7. Alam Ajsam
Maka "Ruh" sekalian manusia yang berhimpun di Alam Lahut diturunkan ke bumi (Alam Ajsam) apabila tiba waktu yang ditentukan oleh Allah Ta'ala, menurut Taqdir-Nya yang Azali.
Sebaik sahaja Ruh memasuki jasad, maka terhijablah (terdinding) dia dari Allah Ta'ala disebabkan darah daging yang membalutinya. Ini Hijab pertama (dinding pertama ) yang menghalang manusia dari menyaksikan Wajah Allah).
Lapisan Hijab (dinding) terus menebal ketika umurnya meningkat dari bayi ke peringkat kanak2, kemudian remaja dan dewasa. Sepanjang perjalanan ini dia telah dihijabkan oleh berbagai zulmat (kegelapan), akibat dari pergaulan, pemakanan serta dosa2 yang disengajakan atau berlaku tanpa di- sedari. Semua ini menyebabkan hatinya menjadi kotor dan diselaputi berbagai2 penyakit nifaq, syirik dan keji.
Kekotoran hati ini membawa seseorang menjadi Fasiq, Sesat, Munafiq atau Kafir. Wal Iyazubillah.
Empat Anasir yang sentiasa berperang di dalam hati manusia untuk mengotorinya lalu menariknya kepada kefasikan, kesesatan dan kekafiran :
(1) Nafsu
(2) Syaitan
(3) Dunia
(4) Makhluq
(akan datang penjelasan lanjut akan hal ini, In shaa Allah)
Dengan penjelasan ringkas ini, mudah-mudahan Ummat Islam telah mendapat gambaran awal bagaimana Ruh manusia yang asalnya suci bersih dikotori, kemudian dikotori lagi sehingga terjerumus kepada kesesatan dan kekafiran.
Maka beruntunglah mereka yang menyucikan hatinya dan merugilah mereka yang mengotorinya.
_________________________
MAJLIS TAZKIRAH JILANI
No comments:
Post a Comment