Friday, November 18, 2022

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 92)

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


7.14  Dosa Besar ke-13:   Kazib — dusta, bohong, menipu

sambungan....


Batas keharusan dusta / bohong:


Persoalan:

Sejauh manakah keharusan berdusta? 

Apakah batas2nya?

Bagaimanakah seseorang dapat mengetahui mana yang dilarang atau diharuskan?


Jawapan :

Untuk mengetahui batas2 yang diperbolehkan "berdusta / berbohong", kita perlu melihat sebab2 Allah dan Rasul-Nya melarangnya. Kemudian perlu dilihat adakah perbuatan dusta / bohong itu benar2 diperlukan menurut pertimbangan Syara'. Yang ketiga perlu dilihat adakah sesuatu manfaat kepada kehidupan manusia dan menolak mudarat daripadanya. 


Meneliti Sebab2 diharamkan berdusta:

Secara umum, pendustaan  / pembohongan diharamkan kerana ia membawa kemudaratan kepada manusia yang ditujukan kedustaan tersebut atau terkena kepada manusia lain yang mempunyai hubungan dengannya.  Dengan demikian apabila perkataan dan perbuatan "dusta / bohong " ditujukan kepada perkara2 yang terhubung kepada "keselamatan Agama" atau "memelihara nyawa" atau "memelihara kehormatan seseorang" misalnya, maka tidaklah terkena dosa kerananya.


Kata Imam Ghazali:

"Ketahuilah bahawa dusta itu tidaklah haram kerana dusta itu sendiri. Tetapi kerana ada padanya melarat kepada orang ditujukan (pendustaan tersebut) atau kepada lainnya".

"Maka kami terangkan bahawa perkataan itu jalan kepada maksud. Tiap2 maksud yang terpuji yang mungkin sampai kepadanya dengan benar dan dusta, maka kedustaan padanya haram. Dan jikalau mungkin sampai kepadanya dengan kedustaan, tidak dengan kebenaran, maka kedustaan padanya diperbolehkan (harus), jika maksudnya adalah harus.  Dan wajib dusta jika maksudnya itu wajib."

[Ihya Ulumuddin : Bab hal yang dibolehkan berdusta]


Penjelasan:

Maksud Imam Ghazali adalah : Perkataan atau perbuatan dusta / bohong yang dibenarkan bergantung kepada tujuan ianya dilakukan.


■ Jika tujuannya mencapai kebaikan / perkara terpuji, dan tidak dapat mencapai kebaikan tersebut tanpa pendustaan, maka berdusta saat itu adalah sunnat.


■ Jika mungkin mencapai kebaikan pada Agama atau perkara terpuji dengan berdusta (dan tak dapat mencapainya jika berkata benar), maka ketika itu harus dusta.


■ Jika tujuannya menunaikan kewajipan pada Agama atau kerana menyelamatkan nyawa, harta dan maruah manusia, dan tidak mungkin mampu menunaikan kewajipan tersebut melainkan dengan berkata dusta, maka berdusta ketika itu menjadi wajib.


■ Jika sesebuah matlamat yang baik dan murni dapat dicapai tanpa pendustaan, maka ketika itu pendustaan adalah haram.



Bersambung siri  93 اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

_________________  

JAMAAH TAZKIRAH JILANI    

        

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 392) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...