Tuesday, June 18, 2024

■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI

BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 374)

■■■■■■■■■■■■■■■■■



بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ



Dosa Besar ke-49:

Menghina orang miskin

kerana kemiskinannya

... Sambungan.....



Tanda-Tanda Takabbur

=================


Sebagaimana telah dibicarakan sebelum ini, Takabbur itu timbul di dalam hati serta menetap di dalam hati.  Walau bagaimanapun kebanyakan manusia yang memiliki sifat Takabbur tidak dapat menahan diri dari menzahirkan sifat Takabbur itu di dalam perkataan dan tingkah laku.  Maka tanda-tanda Takabbur itu terlihat di dalam ucapannya atau tingkah lakunya.


Berikut adalah sebahagian besar dari tanda-tanda yang terlihat pada orang yang Takabbur. Bacalah dengan teliti dan dengan hati yang terbuka luas untuk menerima kebenaran. 



Tanda Pertama: Cakap besar dan bangga-bangga diri


Ini tanda Takabbur paling umum dan penyakit paling besar bagi orang Islam yang suka Takabbur. Mereka gemar bercakap besar, membangga-bangga diri dengan kebolehannya, serta memandang remeh kemampuan orang lain.


Mereka akan cuba meyakinkan orang awam bahawa diri mereka yang terbaik, diri mereka paling hebat, diri mereka yang unggul sempurna sedangkan lawannya atau orang lain tak dapat menandingi kehebatannya.  Mereka akan cuba menonjolkan diri mereka sebagai yang terbaik sementara orang lain akan dikata sebagai "buruk", "tidak cekap",  "lemah", "pemalas"  dan sebagainya agar orang lain kelihatan hina pada pandangan orang awam.


Tanda ke-2: Tidak mahu tunduk kepada kebenaran


Sebagaimana disebut oleh sekalian Ulama Ahlus Sunnah, kebenaran itu hanya wujud di dalam Ahlus Sunnah Wal Jamaah yang benar (tulen).   Dasar Pegangan Ahlus Sunnah yang benar adalah berpegang teguh dengan Al-Qur'an, Hadith serta Fatwa Ulama Mu'tabar.  


Ulama Mu'tabar adalah Ulama bertaraf Auliya Allah yang mempunyai susur galur pengambilan Ilmu amal turun-temurun dari Junjungan Besar Rasulullah ﷺ.  Merekalah Mursyid (Penunjuk Jalan benar) kepada Ummat ini sepanjang zaman.  Merekalah Khalifah Rasulullah ﷺ yang bermula dari Khulafa' Ar-Rasyidin, sambung- menyambung tiada putus sampai Qiamat.  Merekalah Ahli Ma'rifat yang mewarisi Nubuwwah dan _Risalah_ Baginda ﷺ.  Mereka sentiasa Musyahadah (menyaksikan wajah Allah) serta di dalam Pimpinan Ruhaniyah Rasulullah  ﷺ.  Mereka tidak akan sama sekali berdusta dan tidak sesekali menyeleweng kepada kesesatan.   


Dengan demikian, selain dari Ahlus Sunnah yang benar (tulen), hanyalah kebatilan dan kesesatan. Tidak wujud kebenaran selain dari yang telah dinyatakan oleh sekalian Ulama Mu'tabar yang telah memperoleh Rahmat Allah.


Jika wujud satu golongan mengaku mereka Ahlus Sunnah, sedangkan pegangan mereka adalah mengikut Syi'ah (rafidhi) atau mengikut fahaman Wahhabiyyah (Khawarij) atau mengikut fahaman Sekular (Liberal) atau fahaman sesat yang lain, maka tidak syak lagi mereka adalah golongan sesat yang pura-pura mengaku Ahlus Sunnah.  Mereka adalah Ahlus Sunnah PALSU.  TIDAK wujud "kebenaran" pada Ahlus Sunnah PALSU...!


Neraca sebenar penentuan kebenaran atau kebatilan adalah dengan memerhatikan siapa Pemimpin mereka _ adakah Pemimpin mereka Ulama Warisatul Anbiya yang sebenar atau Pemimpin mereka adalah dari golongan Syi'ah (rafidhi) atau Wahhabiyyah (khawarij) atau lain-lainnya.


Dengan demikian yang dimaksudkan dengan "menolak kebenaran" adalah menolak Ahlus Sunnah yang benar (tulen) yang dipimpin oleh Ulama Mu'tabar / Ulama Warisatul Anbiya yang sebenar.   Siapa saja menolak "kebenaran" Ahlus Sunnah yang benar (tulen), maka mereka itulah golongan Takabbur dan tersesat jauh dari petunjuk Allah,  Wal Iyazubillah. 


Bersambung siri 375 اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

=====================

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

   🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 392) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...