■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■
PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI
(Siri 81)
■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
7.14 Dosa Besar ke-13: Kazib — dusta, bohong, menipu
Definisi:
Dari segi bahasa :
Perkataan " كَاذِب " = kazib berasal dari kata " كَذَب " yang bermaksud berbohong, menipu, dusta, kepalsuan, kebatilan, lawan bagi kebenaran.
Dari segi lstilah:
Ucapan atau perbuatan atau isyarat yang mengandungi kepalsuan dan tipu daya, menyembunyikan kebenaran, Menggantikan perkara benar dengan yang palsu, Memperlihatkan kebatilan sebagai kebenaran.
Penjelasan :
(1) Perkataan kazib digunakan bagi menggambarkan penyelewengan khabar atau maklumat daripada perkara yang sebenar. Ertinya khabar yang disampaikan oleh seseorang (atau suatu pihak) berlawanan dengan perkara yang benar. Pendustaan dalam bentuk perkataan ini boleh berlaku di dalam perbualan harian, ceramah, seminar, penulisan dan sebaran am seperti tv, radio, ienternet dsb.
(2) Perkataan kazib juga digunakan bagi menggambarkan penyelewengan di dalam bentuk perbuatan yang mana ianya menyalahi kebenaran. Bentuk penipuan ini boleh berlaku di dalam urusan jual beli, penipuan dokumen2, penipuan dalam pengurusan harta benda umum, penipuan di dalam pengurusan harta pusaka, penipuan di dalam pengurusan harta rakyat dan penipuan pemerintahan negara.
(3) Perkataan kazib juga digunakan bagi menggambarkan penyelewengan di dalam bentuk isyarat seperti isyarat tangan, angguk kepala atau kadangkala hanya dengan diam sahaja pun boleh menjadi pendustaan. Ertinya orang menunjukkan "isyarat tangan" atau " angguk kepala " atau " diam " yang membawa maksud berlawanan dengan perkara sebenar.
(4) Di dalam Risalah ini, kita gabungan semua jenis pendustaan ; sama ada pendustaan di dalam kata2 atau perbuatan atau isyarat. Ini kerana semua bahagian pembohongan — sama ada melalui kata2 atau melalui perbuatan atau dengan isyarat mempunyai satu persamaan paling dasar iaitu : Penyakit hati yang berat.
(5) Neraca bagi menentukan "benar atau palsu", "kebenaran atau kebatilan", adalah disandarkan kepada Prinsip2 Ahlus Sunnah wal Jamaah yang tulen. Sekalian suatu yang dipegang oleh Ahlus Sunnah sebagai benar itulah kebenaran dan apa saja yang dipegang sebagai kebatilan oleh Ahlus Sunnah, itulah kebatilan.
(6) Pembohongan, penipuan atau pendustaan berkait rapat dengan dua dosa besar yang lain iaitu "mungkir janji" dan "khianat" di dalam hati. Tidaklah seseorang melakukan "penipuan" atau "pembohongan" terhadap Muslim lain melainkan wujud sifat2 keji dalam hati terutama "khianat".
(7) Semua jenis pembohongan, pendustaan atau penipuan — sama ada skala kecil atau besar, sama ada perkataan atau perbuatan atau isyarat, sama ada hasilnya mudarat kecil atau mudarat besar, .... semua ini adalah dosa yang amat besar sehingga dikaitkan dengan sifat Munafiq.
Wal Iyazubillah
Kata Imam Al-Nawawi Radhiallahu anhu:
Berbohong adalah : Mengkhabarkan sesuatu hal yang berbeza dengan keadaan sebenarnya, sama ada dengan sengaja atau tidak, dan sama ada perkhabaran itu akan perkara yang telah berlalu atau akan datang:
[Syarah Sahih Muslim]
Berkata Imam Ghazali Radhiallahu anhu:
"Pembohongan (dusta, tipu) itu termasuk dosa paling buruk dan 'aib yang paling keji.
[Ihya Ulumuddin]
Perhatian:
Perbincangan darihal dusta / bohong / tipu daya dimasukkan di dalam kitab Tasawwuf dan bukan kitab fiqh kerana ianya terbit dari hati serta berkait rapat dengan dorongan nafsu kejahatan dan bisikan2 Syaitan. Demikian juga dosa besar lain yang tersambung dari perlakuan dusta ini iaitu mungkit janji, khianat dan zalim.
Bersambung siri 82 اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ
________________________
MAJLIS TAZKIRAH JILANI
No comments:
Post a Comment