Thursday, January 05, 2023

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 204)

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


7.26 Dosa Besar ke-25:  Rela Dengan kemungkaran

sambungan....


Pengecualian?


Jika ada yang bertanya, adakah wujud pengecualian di dalam menghadapi usaha mencegah kemungkaran? Maksudnya adakah wujud suatu keadaan di mana seseorang beriman dibenarkan meredhai kemungkaran atau subahat dengannya?


Jawapannya : TIDAK!  

Tiada ruang bagi siapa pun "rela dengan perbuatan mungkar atau maksiat."   Tiada seorang pun dikecualikan daripada "mencegah kemungkaran" kerana  setiap orang Islam diberi keluasan menyempurnakannya menurut  kemampuan masing2 sehingga sekurang2 mencegahnya adalah  di dalam hati, dan ini di dalam kemampuan setiap mukallaf. Dengan demikian tiada alasan apa pun meninggalkannya. 


■  Rela dengan kemungkaran bererti penentangan terang2an kepada Allah dan Rasul-Nya.


■ Rela dengan suatu kemungkaran  sama seperti orang yang berbuat kemungkaran tersebut walaupun dia sendiri tidak terlibat dengan kemungkaran tersebut. 


■ Bersubahat dan bertolongan2 untuk melaksanakan apa jua kemungkaran (misalnya menjadi tukang angkat, tukang hebah, tukang pasang, tukang menyeru, tukang tulis dsb) adalah sama seperti membuat kemungkaran. 


■ Berdiam diri terhadap kemungkaran dan tiada langsung wujud kebencian di dalam hati terhadap kemungkaran tersebut, maka yang demikian adalah tanda2 tiada lagi cahaya Iman di dalam hati. 


Hal ini yang ditegaskan oleh Rasulullah  ﷺ :

    "  وَلَيْسَ وَرَاءَ ذَلِكَ مِنَ الْإِيْمَـانِ حَبَّةُ خَرْدَلٍ  " 

"Dan di belakang itu, tidak ada iman sebesar biji sawi pun."

[Imam Muslim]


Firman Allah :

وَلَا تَرۡكَنُوٓاْ إِلَى ٱلَّذِينَ ظَلَمُواْ فَتَمَسَّكُمُ ٱلنَّارُ وَمَا لَڪُم مِّن دُونِ ٱللَّهِ مِنۡ أَوۡلِيَآءَ ثُمَّ لَا تُنصَرُونَ

"Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang zalim, maka (jika kamu berbuat demikian), api Neraka akan membakar kamu, sedang kamu tidak ada sebarang penolong pun yang lain dari Allah. Kemudian (dengan sebab kecenderungan kamu itu) kamu tidak akan mendapat pertolongan

[Hud (11) ; ayat 113]


Berkata Ibnu Abbas Radhiallahu anhu :

Janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang zalim, iaitu janganlah kalian minta pertolongan kepada orang-orang yang zalim, kerana seakan-akan kamu rela kepada amal perbuatan mereka".

[Tafsir Ibn Abbas]


Berkata Imam Abu Ja'afar Ath-Thabari Radhiallahu anhu :

"Janganlah kamu cenderung pada perkataan orang-orang yang kufur kepada Allah, sehingga kamu menerima mereka dan senang (hati) kepada perbuatan mereka, yang mana akibat perbuatanmu itu menyebabkan kamu tidak dapat mengelak dari jilatan api neraka."  

[Tafsir Tabari]


Berkata Imam Qurtubi Radhiallahu anhu :

"Ertinya Jangan condong kepada orang berbuat zalim dan kekufuran.  Semua makna ini berdekatan.  Ibnu Zaid berkata :  Firman Allah  "الرُّكُونُ " bermaksud menjadi penjilat. "

[Tafsir Jaami' Li-Ahkam]


Bersambung siri  205   اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

_________________________    

MAJLIS TAZKIRAH JILANI       


No comments:

Post a Comment

 ■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 522) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...