Thursday, January 05, 2023

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 205)

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Dosa Besar ke-26: Berbantah2, Bertengkar, Bertikam Lidah


Definisi


Dari segi bahasa :

Mujadalah ( مُجاَدَلَةُ ) berasal dari kata  " جَادَلَ - يُجَادِلُ " bermaksud :  Bantah2, Membelit kata2, berbalas2 perkataan, bertikam lidah.


Dari segi istilah :

Yang dikehendaki dengan Mujadalah adalah berbantah2 dengan tujuan menonjolkan kelebihan, kepandaian dan kepetahannya berhujjah dan matikan hujjah lawan sehingga terlihat kelemahan dan kekurangan lawannya. 


Berkata Imam Ghazali Radhiallahu anhu :

"Dan batas berbantah2 (yang dilarang) adalah tiap2 penentangan terhadap perkataan orang lain, dengan melahirkan kekurangan padanya. Hal seperti ini jika terjadi di dalam masalah Ilmiah (hukum-hakam Agama), terkadang dikhususkan dengan nama "perdebatan".  Ini juga tercela. Bahkan harus diam atau bertanya, bertujuan memperoleh manfaat pada Akhirat.

[Ihya Ulumuddin — Bab kebinasaan lidah]


Penjelasan:


(1) Berbantah2 dan Bertengkar adalah ungkapan yang menunjuk kepada kelakuan seseorang yang gemar menyalahkan perkataan atau perbuatan orang lain tanpa keperluan dan tiada maksud berbuat kebajikan, dan bukan kerana mencegah kemungkaran, bahkan tiada maksud apa pun perbaikan pada Akhirat. Sebaliknya ia adalah semata2 sebuah tabi'at buruk yang ingin membesar2kan dirinya atau mempamirkan kepandaiannya berhujjah dan pada masa yang sama merendah2kan lawannya. 


(2) Orang yang gemar berbantahan dan berdebat tanpa tujuan murni pada sisi Agama, mempunyai tiga penyakit hati yang membinasakan :

■ Pertama   : Takabbur — Membesarkan diri serta pandang orang lain dengan kehinaan. 

■ Kedua     : 'Ujub — merasa diri sudah baik dan hebat.

■ Ketiga     : Nafsu ammarah — Mencari kemenangan dan bukan mencari kebenaran.


(3) Berdasarkan amaran Rasulullah ﷺ, kesan dan akibat buruk menimpa orang seperti ini:

■ Pertama    :  Rosak Iman dan amal.  

■ Kedua      :  Hati menjadi keras dan gelap

■ Ketiga     :  Menjadi sesat  


(4) Dua macam manusia yang gemar berdebat / berbantah2 : 

■ Pertama  : Orang awam yang jahil murakkab — jahil yang tak sedar jahil.

■ Kedua    : Cerdik pandai Agama yang gemar membesar2kan diri.


(5) Dari suatu sudut pandangan, kelakuan ini adalah suatu pintu daripada pintu2 Takabbur.  Namun Ulama kita membincangkannya secara khusus, kerana ia sering dipandang ringan dan dianggap tiada apa2 sedangkan ianya termasuk dosa2 besar yang bersifat batin yang membawa kepada kesesatan. Wal Iyazubillah


(6) Secara umum "berbantah2" atau "berdebat" yang dilarang adalah "berbantah2" yang bertujuan membesarkan diri dan merendah2kan orang, berbantah2 secara jahil, bantah2 ingin mencari kemenangan dan bukan mencari kebenaran, BUKAN bertujuan mencegah kemungkaran, BUKAN mempertahankan Agama, dan TIADA bermanfaat kepada Akhirat. Kelakuan ini yang tercela yang membawa kebinasaan. 


Adapun "membantah" dan "meluruskan" golongan sesat dan fasiq yang melampaui batas2 Agama adalah wajib.


Misalnya orang menghina Allah dan Rasul-Nya atau menghina Ulama Mu'tabar, atau mempermainkan Hukum-Hakam Agama atau mengancam pegangan Ahlus Sunnah, membawa kepada fahaman2 sesat seperti Syi'ah (rafidhi), Khawarij (wahhabiyyah), sekular (liberal) dll sepertinya mesti diluruskan dengan hujjah dan keterangan yang kukuh.


Pada saat itu orang2 yang mempunyai kelayakan (yang berkuasa dan mempunyai Ilmu), wajib keluar dan menjelaskan kebenaran dan mematahkan kebatilan, dengan hujjah2 yang sesuai menurut Syara'. (Hal ini terangkum di dalam pengertian  Amr bil Ma'ruf wan Nahyu anil mungkar sebagaimana yang telah dijelaskan sebelum ini)


bersambung siri  206   اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

________________________

MAJLIS TAZKIRAH JILANI

No comments:

Post a Comment

 ■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 522) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...