Thursday, January 05, 2023

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 203)

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


7.26 Dosa Besar ke-25:  Rela Dengan kemungkaran

sambungan....


Cabang : Adab Terpenting ketika benci kemungkaran


Ini suatu cabang yang amat penting berkenaan dengan adab2 mencegah kemungkaran secara umum, dan khususnya di sini adab ketika membenci kemungkaran di dalam hati bagi mereka tiada kemampuan mencegah kemungkaran dengan "tangan"  (kuasa) atau dengan "lisan"  (kata2 nasihat dan amaran2).


Sebagaimana telah dijelaskan di dalam Risalah Induk Amr Bil Ma'ruf Nahyi Anil Mungkar, bahawa menyeru kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran adalah sebahagian dari cabang2 keimanan yang UTAMA, dan menjadi Ibadah. Dengan demikian sudah pasti ia mempunyai beberapa peraturan, syarat dan adab2 tertentu, ertinya tidak dilakukan sewenang2 mengikut aqal, nafsu atau pendapat sendiri.  Kita jelaskan beberapa adab hati yang sangat penting ketika "mencegah kemungkaran dengan hati" atau "membenci kemungkaran". 


Pertama : Melihat Taqdir Allah

Ketika seseorang membenci kemungkaran yang dilakukan oleh manusia, sebagaimana tuntutan Agama, hendaklah dia melihat dari dalam hati akan segala Taqdir Allah.   


Menurut Ahlus Sunnah, hal ini disebut "Melihat Af'al Allah" (Perbuatan Allah) ke atas setiap peristiwa yang terjadi atas muka bumi. Tiada suatu zarrah pun diam atau bergerak melainkan pada hakikatnya ianya perbuatan Allah. Zahirnya makhluq memperbuat sesuatu sedangkan pada hakikatnya semua itu terhubung kepada Af'al Allah (Perbuatan Allah). Inilah Tauhid yang hakiki (tingkat pertama Tauhid Hakiki) sebagaimana telah dijelaskan pada Tajuk Risalah "Tingkatan Iman" dan Risalah "Suluk / Kahilwah Menurut Ahlus Sunnah).


Ringkasnya :

I'tiqad Ahlus Sunnah berhubung dengan Af'al Allah (Perbuatan Allah) dan af'al makhluq (perbuatan makhluq), adalah:  Zahir perkataan dan perbuatan berdiri atas Syari'at (menghukum segala sesuatu dengan hukum-hakam Syari'at sebagaimana fatwa Ulama Mujtahid) sedangkan hati berdiri pada Haqiqat (melihat Af'al Allah dan Taqdir-Nya ke atas makhluq). Maka ketika dia membenci kemungkaran wajib melihat bahawa ianya merupakan Taqdir Allah ke atas orang itu. (Hal ini amat susah difahami dan dihayati oleh mereka yang belum mencapai Tauhid Hakiki).


Kedua: Membenci sifat pelaku maksiat dan bukan dirinya

Maksud "membenci kemungkaran" adalah membenci perbuatannya dan sifat orang yang melakukan kemungkaran dan BUKAN memusuhi diri pelaku maksiat. 


Ketiga : Belas ihsan kepada pembuat kemungkaran

Ketika membenci kemungkaran, hendaklah kasihan kepada pelakunya kerana pelanggarannya terhadap Allah dan Rasul-Nya akan membawa akibat yang sangat dahsyat.


Keempat :  Marah dan benci kerana Allah

Hendaklah membenci kemungkaran itu kerana Allah dan BUKAN kerana cetusan nafsu ammarah di dalam diri atau kerana dendam atau lain2nya.  


Kelima : Insaf dan akui diri sendiri banyak dosa

Ketika membenci kemungkaran, hendaklah mengakui diri sendiri pun banyak dosa. Hanya saja kemungkaran terzahir pada manusia lain,  sedangkan kesalahan diri sendiri ditutup oleh Allah Ta'ala.


Sabda Rasulullah ﷺ :

"Ya Allah,  janganlah menyiksaku dengan apa yang mereka katakan (memuji diriku) dan ampunilah aku terhadap apa yang mereka tidak ketahui tentang diriku"

[Imam Bukhari — Adabul Mufrad]


Sabda Rasulullah ﷺ :

“Ya Allah, Engkau lebih mengetahui keadaan diriku daripada diriku sendiri dan aku lebih mengetahui keadaan diriku daripada mereka yang memujiku. Ya Allah, jadikanlah diriku lebih baik dari yang mereka sangkakan, ampunilah aku terhadap apa yang mereka tidak ketahui dariku, dan janganlah menyiksaku dengan perkataan mereka. 

[Imam Bayhaqi]


Tujuan daripada adab2 ini adalah bagi memelihara diri daripada jatuh kepada takabbur, dan IMAN tetap terpelihara dari kebinasaan. 


Bersambung siri  204   اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

_________________________    

MAJLIS TAZKIRAH JILANI       


No comments:

Post a Comment

 ■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 522) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...