Thursday, January 05, 2023

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 201)

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


7.26 Dosa Besar ke-25:  Rela Dengan kemungkaran

sambungan....


Penjelasan : Pengertian "Mungkar"

(ringkasan)


Sebelum seseorang melakukan hisbah (usaha menyuruh kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran) tiga persoalan yang perlu ditegaskan di sini adalah :


1. Perkara2 yang digolongkan sebagai mungkar, maksiat, bid'ah sesat, dosa.

2. Siapa yang layak menentukan sesuatu hal sebagai mungkar, maksiat, bid'ah sesat, dosa.

3. Kesepakatan Ulama Mujtahid di dalam menetapkan hal2 yang termasuk mungkar, ma'siat, dosa2. 


Setiap Muslim wajib mempelajari perkara2 yang tergolong ke dalam pengertian "Mungkar", iaitu wajib bezakan manakah perkara yang benar2 tergolong ke dalam perbuatan mungkar dan manakah yang tidak termasuk ke dalam pengertian mungkar supaya dia tidak salah menuduh (atau menyangka) seorang Muslim lain yang soleh sebagai ahli Maksiat atau menuduhnya sebagai orang fasiq atau menuduhnya sebagai pembuat bid'ah sesat. (jika salah tuduh, maka tuduhan tu akan kembali kepada si penuduh seperti yang sudah dijelaskan  di dalam siri2 yang telah lalu) 


Perkara2 yang termasuk pengertian "Mungkar" atau "Maksiat",  adalah perkara2 yang jelas  "mungkar" menurut hukum.... ertinya telah sepakat Ulama Ahlus Sunnah sebagai "Mungkar" atau "Maksiat" atau Dosa. Sebaliknya jika suatu hal tidak sepakat Ulama akan keharamannya, maka tidak boleh dihukumkan sebagai maksiat atau kemungkaran. Fahami baik2 apa yang kami katakan ini.  


Beberapa contoh kemungkaran yang sudah diketahui umum adalah :  

Syirik Akbar (syirik zahir yang kelihatan seperti sembahan kepada patung, matahari, bulan, bintang, busut dll sepertinya).  Syirik khafi (syirik di dalam hati seperti takabbur, riya', "ujub, sum'ah, ananiyyah, tawakkal bi ghairillah), minum arak, judi, riba', zina, tenung nasib, ringan2kan rukun Islam (solat, puasa, zakat, haji),  membunuh manusia tanpa haq, menipu daya, mengumpat, jahat sangka kepada Allah, jahat sangka kepada manusia,  derhaka kepada ibu bapa, derhaka kepada Ulama Pewaris Nabi, mendustakan Al-Qur'an, mendustakan Sunnah Rasul, menjual ayat Qur'an dengan harga yang murah, khianat amanah, menghukum dengan hukum kafir, redha dengan kemungkaran dll.   


Inilah perkara2 yang dikatakan "Mungkar" yang telah diketahui umum, yang wajib dicegah menurut kemampuan setiap orang Islam. Sekurang2 mencegahnya adalah "membencinya di dalam hati". Maka berdiam diri tanpa berbuat apa2 atau rela dengannya  merupakan kekufuran.  


Adapun perkara2 yang menjadi perselisihan Ulama akan keharamannya, maka tidak dihukumkan sebagai mungkar. Dengan demikian tidak berlaku hisbah (usaha menyuruh kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran) ke atas hal-hal demikian. Contoh2 perselisihan Ulama adalah seperti :


(1) Wanita menutup seluruh tubuhnya kecuali muka.

(2) Makan dhob (biawak padang pasir).

(3) Minum Nabiz (air buah anggur kering).


Oleh kerana terdapat perbezaan pendapat Ulama Ahlus Sunnah di dalam hal2 tersebut, maka pengikut satu mazhab tak boleh menentang pengikut mazhab lain yang berbeza pendapat di dalam hal tersebut kerana wujud perbezaan pendapat Imam2. 


Berkata Imam Ghazali Radhiallahu anhu :

"Syarat keempat : Bahwa perkara mungkar itu diketahui tanpa Ijtihad (tiada perselisihan pendapat Ulama Mujtahid). maka tiap2 yang berada pada tempat Ijtihad (wujud perselisihan pendapat Ulama Mujtahid), nescaya tiada hisbah padanya. Maka tiada boleh bagi orang bermazhab Hanafi memandang mungkar terhadap orang yang bermazhab Syafie yang memakan dhob.  Dan tidak boleh bagi orang yang bermazhab Syafie memandang mungkar terhadap orang bermazhab Hanafi meminum air naabiz (sejenis minuman air buah anggur kering) yang tidak memabukkan."

[Ihya Ulumuddin — Bab Amr bil Ma'ruf Nahyi Anil Mungkar]


Bersambung siri  202   اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

_________________________    

MAJLIS TAZKIRAH JILANI     


No comments:

Post a Comment

■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 527) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّل...