Friday, January 06, 2023

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■

PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI

(Siri 210)

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Dosa Besar ke-26: Berbantah2, Bertengkar

sambungan....


Pengecualian — Dibenarkan bantah


Secara umum Berbantahan dan Pertengkaran dilarang keras sebagaimana penjelasan terdahulu. Namun terdapat perkara2 yang dikecualikan, ertinya dibenarkan membantah. Bahkan di sana wujud hal tertentu di mana membantah seseorang atau satu kelompok itu menjadi wajib, terutama ketika terjadi ancaman kepada Aqidah atau ancaman kepada Nyawa, harta benda dan kehormatan seseorang. Di dalam perkataan lain, kebenaran membantah adalah bertujuan mempertahankan kebenaran Ahlus Sunnah dan meninggikan Syiar Agama. Jika diperhalusi maksudnya, ini termasuk kewajipan Amr Bil Ma'ruf Wan-Nahyu Anil Mungkar.


(1) Membantah orang yang mempertikaikan Agama Islam; sama ada Bab Ketuhanan atau Bab Nubuwwah atau bab hukum-hakam Islam yang terkandung di dalam Kitabullah, Sunnah Rasul dan Ijma Qias Ulama Mu'tabar. 


(2) Membantah Golongan keruhanian yang pura2 mengikut Jalan Ma'rifat sedangkan mereka adalah Golongan yang membawa kepada kesesatan.  ( menurut Fatwa Sulton Auliya Shaikh Abdul Qodir Radhiallahu anhu, semuanya 11 kelompok sufi PALSU)


(3) Membantah golongan bid'ah sesat seperti Wahhabiyyah (khawarij), Syi'ah (rafidhi), Mu'tazilah, Jabariyyah, Mujassimah atau kelompok lain yang menyimpang dari Ahlus Sunnah dan menyebarkan kesesatan kepada Ummat Islam.  


(4) Membantah orang yang menghina Allah, Rasul-Nya dan Auliya Allah. 


(5) Membantah dan melarang pembuat ma'siat dan kemungkaran terang-terangan.


(6) Membantah dan menahan orang2 yang melakukan kezaliman atau kerosakan atas muka bumi. 


(7) Membantah dan menahan orang yang mengancam nyawa, harta atau kehormatan seseorang. 


Ini beberapa perkara penting yang diharuskan membantah, melarang dan menahannya menurut kemampuan masing2 beserta syarat2nya. Dalil bagi keharusan ini adalah Firman Allah :


Firman Allah تَعَالَى :

 ٱدْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِٱلْحِكْمَةِ وَٱلْمَوْعِظَةِ ٱلْحَسَنَةِ وَجَٰدِلْهُم بِٱلَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِٱلْمُهْتَدِينَ

"Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik dan berbantahlah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu, Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalan-Nya dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk."

[An-Nahl (16) : ayat 125]


Walau bagaimanapun setiap perkara ini dilakukan dengan tertib, syarat2 dan cara2 sebagaimana dihuraikan di dalam Risalah Amr Bil Ma'ruf Wan-Nahyu Anil Mungkar. Ertinya pendekatan da'wah adalah berbeza2 mengikut orang yang dida'wahkan. Bertindak mengikut keutamaan dan mengikut kesesuaian — berperingkat2 mulai dengan nasihat dan kata2 lembut, kemudian diikuti nasihat tegas, kemudian diikuti amaran2 dan ancaman keras, kemudian tindakan2 keras sesuai dengan keadaan dan peruntukan undang2. Ertinya langkah2 pencegahan tidak sama antara satu orang kepada seorang yang lain. Tidak lembut sepanjang masa dan tidak keras mendadak. 


Perkara pertama yang paling penting di dalam hal ini adalah :  Ilmu pengetahuan yang cukup darihal halal haram dan mampu bezakan antara bid'ah sesat dengan bid'ah hasanah sebagaimana Fatwa dan pegangan Ahlus Sunnah.  Tanpa Ilmu yang cukup, akan terjadi pula kepincangan lain.   Tingkat2, peringkat2, marhalah dan wasail da'wah dan cegah kemungkaran telah pun dijelaskan di dalam Risalah Amr Bil Ma'ruf Wan-Nahyu Anil Mungkar, dengan demikian tidak diulangi lagi di sini. 


Bersambung siri  211   اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

_________________________    

MAJLIS TAZKIRAH JILANI            


No comments:

Post a Comment

 ■■■■■■■■■■■■■■■■ PENYAKIT HATI BAHAYA YANG TIDAK DISEDARI (Siri 522) ■■■■■■■■■■■■■■■■■ بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم اَلسَّ...